Når først unge er blevet hooked på tegneserier med lyd, kaster de sig over almindelige lydbøger, håber Nota.

Tegneserier med lyd motiverer unge ordblinde til at læse

Kombinationen af lyd, billede og tekst fanger unge ordblindes interesse for at læse. Biblioteket Nota udgiver for første gang tegneserier, hvor læserne kan se tegneserien med fuld grafik på deres computer, tablet eller smartphone og høre teksten imens.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er første skridt på vejen mod at lave nogle mere visuelt orienterede bøger som eksempelvis undervisningsbøger", siger Simon Moe, der er leder af viden og analyse på Nota i bibliotekets nyhedsbrrev.

Tegneserierne indlæses ofte af to indlæsere, der fordeler stemmerne imellem sig og dramatiserer rollerne mere end i skønlitterære bøger.

"Vi håber, den nye form kan være med til at lokke nogle af de unge dyslektikere til at lytte til dem. Og når de først er hooked, er springet til at høre almindelige lydbøger forhåbentlig ikke så stort", siger Simon Moe.

Den digitale lydtegneserie er sjovere at læse

Fire studerende fra interaktive digitale medier på Aalborg Universitet har undersøgt, hvordan tegneserier med lyd motiverer unge ordblinde til at læse mere. De studerende viste unge fra to efterskoler for ordblinde to forskellige tegneserier på en iPad. Den ene var Notas tegneserie med indtalt lyd, som afspilles automatisk, mens den anden er uden lyd, og hvor man selv skal skifte mellem billederne.

"Overordnet oplevede vi meget stor interesse for Notas digitale lydtegneserie. Vi fandt frem til, at det helt grundlæggende er kombinationen af de tre modaliteter, lyd, billede og tekst, der fanger de unge dyslektikere. Multimodaliteten bidrager til, at underholdningsværdien øges, og den digitale lydtegneserie bliver derfor sjovere og mere spændende at 'læse' end en almindelig bog eller lydbog", skriver de i deres rapport.

Ordblinde slipper for krævende afkodning

De studerende havde en idé om, at de unge ville foretrække det manuelle flow, hvor man selv styrer, hvornår man går videre til næste side eller billede. Det viste sig dog, at størstedelen foretrak at ligge og lytte og på den måde i højere grad koncentrere sig om forståelsen.

"Multimodaliteten i den digitale lydtegneserie simplificerer forståelsen af tegneseriens handling for de unge dyslektikere. På den måde skal de ikke igennem den krævende afkodning af ordene i tegneserien, de skal blot koncentrere sig om handlingen".

Nota forventer at lave 50 tegneserier med lyd i løbet af i år. Nota vil også lave visuelt orienterede undervisningsbøger, men skal først have finansieringen på plads.

Læs mere

Uddrag af rapporten "En digital lydtegneserie tilunge ordblinde"