Test går ud over naturfagslæringen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Engelske børns grundlæggende forståelse af naturfag er faldet med alarmerende hast siden 1970'erne - helt i modstrid med intentionerne bag skiftende engelske regeringers kraftige satsning på naturfag som kernefag og på at hæve skolernes faglige niveau generelt. Der er to mulige forklaringer, hedder det i en ny rapport: Dels at den nationale læseplan og de tilhørende test har indsnævret undervisningen på en måde, der er gået ud over væksten i elevernes naturfaglige forståelse, dels at nutidens børneliv rummer færre muligheder for i leg at udforske mekaniske genstande og naturen.

»Vi mistænker, at den nuværende nationale tilgang til naturfag i de yngre klasser giver for lidt til børnenes naturfaglige nysgerrighed og tankegang. Til trods for at så mange består afgangsprøverne siden hen, viser forskningen, at færre elever opnår en ordentlig forståelse af naturfagsindholdet«, siger professor Peter Tymms, der er en af forskerne bag den nye rapport, som er finansieret af den store uafhængige forskningsfond The Wellcome Trust.

Hæftet »Perspectives on Education: Primary Science« med to nye undersøgelser kan downloades på www.wellcome.ac.uk