Et klassisk trick, når man skal nudge folk til at smide deres affald ud, er at sætte fodspor på gulvet, der guider hen til skraldespanden. På Hillerød Vest Skolen er fodsporene blevet peppet op med tysk grammatik

Inspiration til undervisningen: Hold skolen ren på tysk

På Hillerød Vest Skolen har Anne Lünell sammen med eleverne i 8. klasse arbejdet med nudging. Det kan ses rundt omkring på fællesarealerne, hvor resten af skolen får hjælp til blandt andet at smide affald ud.

Publiceret Senest opdateret

På Hillerød Vest Skolen i Nordsjælland har tysklærer Anne Lünell og hendes elever fra 8.a og 8.c forsøgt at få resten af skolen til at passe lidt bedre på fællesarealerne.

Det har de gjort ved at hænge forskellige plakater og skilte op, der skal nudge eleverne til at rydde op efter sig. Ved skraldespandene kan affaldet bruges til at stemme, om det er "lecker" eller "klamm" at putte ananas på pizza. Og hvis eleverne gerne vil af med deres tyggegummi, kan de klistre det på et papir, hvor der står:

Hvad er nudging?

"Nugde" betyder på engelsk, at man giver et lille puf. Nudging handler om at få andre til at handle på bestemte måder uden tvang. Det kan blandt andet bruges til at få folk til at spise sundere, sortere affaldet eller tage trappen frem for elevatoren.

"Sclage Sie den Weltrekord für das Aufkleben den meisten Kaugummis auf ein A2-Blatt".

”Det er fedt at være synlig i fælleslokalerne, så det ikke kun er billedkunst, der udstiller her”, fortæller Anne Lünell. ”Og så synes mine elever, at det er rigtig sjovt at se andre bruge de idéer, de har fundet på”.

Nudging-projektet er afslutningen på et forløb om Müll og Abfall, som Anne Lünell har lavet flere gange på 8. årgang. Normalt gennemgår eleverne en række tekster om emnet og afslutter med at lave en plakat om det, de har lært.

”Men denne gang fik jeg den ide, at vi også kunne afslutte forløbet med at arbejde med nudging. Det passer jo rigtig godt til temaet”, siger hun.

Inspiration til tekster

Arbejdet med nudging har været en del af forløbet om "Müll" og "Abfall", som Anne Lünell har gennemgået med eleverne i 8. klasse. Forløbet bliver brugt som optakt til et lidt større forløb om "Das Klima" i 9. klasse.

Klasserne har arbejdet med en tekst, der hedder "Was machst du mit deinem Müll" fra Du bist dran 8. Derudover har de også gennemgået teksten "Umweltschutz" fra tysk.gyldendal.

Anne Lünell fandt en tysk video om nudging på Youtube, som hun gennemgik sammen med klassen. Herefter begyndte eleverne selv at brainstorme på måder, de kunne nudge resten af skolen til at passe bedre på fællesområderne. ”

Jeg havde selvfølgelig nogle tanker om, hvad man kunne lave. Men jeg blev blæst bagover af elevernes ideer. De har simpelthen været så motiverede og glade for forløbet”, siger hun.


Alle elever har været med

Det er faktisk lykkedes at få alle elever til at være engageret i forløbet. Også dem, der til dagligt har det med at falde fra i undervisningen, fortæller Anne Lünell.

”Jeg har en gruppe elever, der synes tysk er svært og tit står af. Men denne gang kom de selv og fortalte, at de gerne ville nudge de andre på skolen til at lade fødderne blive på gulvet i stedet for i sofaerne. Sammen fandt vi på at lave fodaftryk på gulvet, hvor man kan sammenligne sin skostørrelse med Ronaldos. Det synes de var helt vildt sjovt at arbejde med”.

I alt har eleverne brugt to lektioner på at gennemgå videoen fra Youtube, brainstorme og hænge deres produkter op på skolen.

”Det faglige udbytte for de her lektioner kunne selvfølgelig have været større. Eleverne har mest af alt fået repeteret de ord, som de har lært i løbet af forløbet. Men det er også vigtigt at skabe motivation for undervisningen, og det har arbejdet med nudging helt klart gjort”, siger Anne Lünell.

Se 8.a og 8.c's arbejde med nudging herunder i slideshowet

I stedet for at smide tyggegummiet på gulvet, kan eleverne på Hillerød Vest Skole være med til at slå en verdensrekord!
Eleverne kan også bruge affald til at stemme, om ananas på pizza er ”lecker” eller ”klamm”
Ved sofaområdet bliver eleverne nudget til at holde fødderne på gulvet. Her kan de nemlig sammenligne deres skostørrelse med blandt andet Ronaldos.
”Nogle elever synes, at det var så spændende at lave nudging, at de helt glemte at skrive på tysk”, fortæller Anne Lünell med et grin. Her skal afstemningen hjælpe eleverne med at skylle ud på toilettet.
En afstemning mellem Messi og Ronaldo hjælper med at få papiret i skraldespandene.