Medicin på skoleskemaet: Smertetærskler, isvand og lindrende venner

På Vemmelev Skole testede 4. klasserne deres smertetærskler og lærte at læse indlægssedler, da der stod medicin på skoleskemaet. Folkeskolen.dk/naturfag var med.

Publiceret Senest opdateret

”Nu bliver de overrasket, fordi de helt sikkert har tænkt, at det ikke var så svært”, fortæller en storsmilende Jette Brostrup Jensen, som er lærer i 4.a på Vemmelev Skole.

Der går ikke lang tid, før det viser sig, at hun kender sine elever bedre, end de kender sig selv.

”Åh, det er koldt”, får en elev fremstammet, mens det højlydt lyder fra en anden elev: ”Det føles som om, min arm falder af!”

4. årgang på Vemmelev Skole sydvest fra Slagelse er samlet i skolens festsal. Rundt om på bordene er vaskebaljer fyldt med isterninger og vand.

Udenfor er der næsten lige så koldt som i baljen med isterninger, mens eleverne på skift placerer deres hænder i isvandet for at teste, hvor lang tid de kan holde smerten ud.

Det er midt i skolens fokusuge, og i dag skal 4. klasserne lære om medicin og smertetærskler.

Det er nemlig Skole-Medicin-Temadag for skolens 4. årgang. Et undervisningstilbud, udformet af Københavns Universitet og Rigshospitalet med støtte fra Novo Nordisk Fonden til elever på mellemtrinnet.

Dagens gæsteundervisere Bettina Nygaard Nielsen fra projektgruppen og Pernille Borup Windsor fra det lokale apotek fortæller, at det er vigtigt, at eleverne lærer om medicin.

”I projektledelsen tænker vi, at det at omgås medicin er noget, man helst skal lære tidligt. Det er jo en sundhedsadfærd, som påvirker os senere i livet", siger Bettina Nygaard Nielsen.

"Før eller siden kommer vi alle sammen til at skulle tage medicin, hvad end det er kortvarigt eller længerevarende, og så er det rart at have kendskab til, hvordan man eksempelvis finder pålidelig viden omkring medicinen, hvordan man opbevarer medicin korrekt og andre praktiske ting”, siger hun videre.

Også lærerne, som udover Jette Brostup Jensen også tæller Claudia Krogh, er i løbet af temadagen blevet overbevist om, at der kan være god fornuft i at lære eleverne om medicin.

”Det startede med, at vores skoleleder lagde undervisningstilbuddet op på Aula, og da der ikke rigtig var nogen af lærerne, der havde henvendt sig, greb han fat i Claudia og mig", fortæller Jette Brostrup Jensen.

"Selvom vi i første omgang tænkte, at det var overflødigt at undervise i medicin, så afledte det en samtale her på lærerværelset om, at jeg da faktisk aldrig har lært mine egne børn, hvordan de skal håndtere medicin. Det samme gjorde sig gældende for resten af lærerne på skolen. Så derfor kom vi alligevel frem til, at det måske faktisk var en meget god idé”, fortæller hun videre.

Gode venner som medicin

Det er heller ikke uden grund, at gruppen af elever tester, hvor længe de kan holde hånden i det iskolde vand.

Efter første runde skal eleverne nemlig forsøge sig med hænderne i isvandet endnu en gang - og denne gang må de blive distraheret ved at spille et spil på telefonen eller høre en sang.

Efterfølgende starter Bettina Nygaard Nielsen en opfølgende snak på tværs af grupperne:

”Hvordan var det? Oplevede I en forskel?”.

”Ja!”, lyder svaret samstemmigt fra eleverne.

”Hvad tænker I så, at I ville gøre, hvis I skulle gøre noget andet end at tage smertestillende medicin, hvis I havde hovedpine?”, spørger Bettina Nygaard Nielsen.

”Slappe af”, lyder det fra en elev.

”Sove!”, siger en anden.

”Det er nogle gode bud. Nogen gange kan man måske også lave noget, som man godt kan lide som med hånden i vandet, hvor man godt kunne holde den lidt længere, hvis man hørte en sang, som man godt kunne lide”, siger Bettina Nygaard Nielsen.

Skal lære at lytte til sine signaler i stedet for det lette valg

I dag handler også om mere end praktiske informationer om medicinindtag, fortæller den lokale apoteksfarmaceut Pernille Borup Windsor.

”Man skal jo lære at reagere på sine signaler i stedet for bare at tage det nemmeste valg. Vi lever i en kultur, hvor det bliver nemmere bare at tage en pille end at håndtere det egentlige problem".

"Det er jo også noget af det, vi forsøger at lære børnene at gøre op med på en dag som i dag”, siger Pernille Borup Windsor.

Og det er en lektion, der bestemt er trængt ind blandt eleverne, fortæller hun.

”Der var en af eleverne, der fortalte, at det var bedre at have gode venner end at tage medicin, hvis man er ked af det. Det er jo bare helt vildt indsigtsfuldt”.

Som afslutning på skoledagen i medicinens tegn skal eleverne igennem et stjerneløb på skolens fodboldbane.

Eleverne er i fuld galop og løser ihærdigt den ene opgave efter den anden.

Fra lærerne lyder det også, at dagen har været en succes.

”Det er gået overraskende godt", siger Claudia Krogh.

"Det er en levende årgang, vi har, men jeg synes faktisk, at de var gode til at sidde og lytte. Måske fordi de allerede i går fik til opgave at gå hjem og kigge i medicinskabene, og derfor havde noget med, som de syntes var sjovt at dele med resten af klassen”.

”De stille kommer også til orde på sådan en dag som i dag. Det er ikke det samme, som når vi skal læse noget op i dansk, og der er noget, som er rigtigt og forkert. Det her handler om, hvad eleverne selv har oplevet og har med hjemmefra”, forklarer hun videre.

Lærer: Vi oplever eleverne på en ny måde

Men det er ikke eleverne alene, der har fået noget særligt ud af dagen.

”Når I står for undervisningen, og vi får lov til at observere, så oplever vi jo eleverne på en helt anden måde. Og det giver bare rigtig meget”, siger Claudia Krogh.

Derudover har også forberedelsen været begrænset, fortæller Jette Brostrup Jensen:

”Der har ikke været så meget forberedelse forbundet med det for os lærere. Vi skulle lige sætte os ind i det, og materialet har altså bare været nemt at gå til”, siger Jette Brostrup Jensen, hvilket bliver fulgt op af en grinende Claudia Krogh:

”Ja, og så har vi skulle producere isterninger i massive baner”.

Det er altså et yderst tilfreds par lærere, som Bettina Nygaard Nielsen og Pernille Borup Windsor tager afsked med.

Undervisningsmaterialet har da også været igennem både en række forskellige eksperter og pilottests, før det er blevet sendt ud til resten af landets skoler. Og så er materialet udarbejdet, så det passer ind med dele af læringsmålene for natur/teknologi for 4.-6. klasse.

”Materialet er udviklet til mellemtrinnet og er den første af sin slags. Der findes ikke nogle eksisterende undervisningstilbud om medicin”, fortæller Bettina Nygaard Nielsen, der håber at komme ud på flere skoler med materialet.