Kompetente lærere og faglig begejstring giver gode karakterer

I sin årlige avis til folkeskoler, skolebestyrelser og kommunalbestyrelser har Skolerådets formandskab fået to forskere til at opsummere, hvilke tiltag, man ved, hæver fagligheden i skolen. Altså ud over det allermest effektive, nemlig udelukkende at optage elever med rige, veluddannede forældre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lektor Simon Calmar Andersen, der er medlem af Skolerådets formandskab, og Jill Mehlbye, programleder ved Det Nationale Analyse- og Forskningsinstitut for Kommuner og Regioner, har syv gode råd til at hæve fagligheden:

1) Styrk lærernes kompetencer 2) Lad lærerne undervise i deres linjefag 3) Skolelederen skal skabe faglig begejstring 4) Skab struktur, hvor fagligheden trives 5) Forvaltningen skal være sparringspartner 6) Budgetter skal være stabile 7) Drop belønninger til lærere

Dygtige lærere løfter eleverne og skaber gode resultater, fremhæver Simon Calmar Andersen i avisen. Men eftersom man som skoleleder ikke kan sætte sit hold fra sæson til sæson, er det, når man alligevel skal ansætte lærere, at man har chancen for at kigge mere på ansøgernes faglige niveau end på det sociale. Og efteruddannelse skal være af længere varighed, hvis det for alvor skal rykke.

Jill Mehlbye fortæller, at det har vist sig, at lærere, der underviser i deres linjefag, faktisk forbereder sig grundigere, end lærere, der er blevet sat til at undervise i et fag, de ikke er klædt på til. Det giver gode resultater, når skolelederen er synlig og klart viser lærerne, at fagligheden er i højsædet, hedder det i avisen. Desuden er det vigtigt, at skolelederen skaber en kultur, hvor samarbejdet trives, og hvor møder i team og fagteam faktisk handler om fag og undervisning.

Belønning til udvalgte lærere er ikke godt for fagligheden, viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

Læs hele avisen SkoleRåd '12 via linket til højre.

Læs mere

SkoleRåd '12