Lærere kan lære om teknologi, som kan understøtte specialpædagogiken, på et nyt kursus hos Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg.

Lærere kan lære om teknologi til mennesker med funktionsnedsættelser på nyt kursus

Speciallærere kan nu blive klogere på, hvordan de understøtter den pædagogiske praksis til mennesker med nedsat funktionsevne med velfærdsteknologi. Et nyt kursus giver deltagerne mulighed for at prøve forskellige teknologier i praksis.

Publiceret

Autismecenter Storstrøm

Autismecenter Storstrøm er et bo- og beskæftigelsestilbud underVordingborg Kommune med en bred vifte af tilbud til børn, unge ogvoksne med autismespektrumforstyrrelser. Centret har cirka 250medarbejdere fordelt på pædagoger, medhjælpere, lærere, psykologer,chauffører, kontorpersonale og rengøringsassistenter. Det fremgåraf målsætningen, at centret vil følge og præge den fagligeudvikling inden for autismeområdet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mennesker med eksempelvis autisme kan have stor nytte af nye teknologier som virtual reality, videokommunikation og interaktive spil. Men der er brug for viden om, hvordan teknologier kan understøtte den pædagogiske praksis, og for træning i at udvikle metoderne, mener

Autisme Center Storstrøm i Vordingborg Kommune og Professionshøjskolen Absalon (tidligere UC Sjælland). De to institutioner indledte i foråret 2016 et samarbejde med det formål at støtte lærere, pædagoger og andre professionelle på specialpædagogiske felt, så de bedre kan udnytte potentialet i de nye teknologier og medier.

Det udmønter sig nu i et kursus i brugen af ny velfærdsteknologi. Over seks mødedage får kursisterne et indblik i mulighederne, der spænder over alt fra helt almindelige redskaber som Skype og FaceTime til særligt udstyr som virtual reality og specialudviklede rum til personer med sanseforstyrrelser. Det sker på professionshøjskolens afdeling i Vordingborg, der råder over en af de største samlinger af tekniske læringsmidler i Danmark, så kursisterne får mulighed for at afprøve så mange af teknologierne som muligt i praksis.

"Kurset sætter fokus på digitale formater og medier, som understøtter relationsarbejdet og kommunikation - et forhold, der også er relevant for lærere, som arbejder i specialpædagogik. Desuden kommer en af underviserne fra læreruddannelsen", siger specialkonsulent Gitte Riis fra Center for Pædagogik på Absalon.

Mange teknologier kommer ikke i spil

Samarbejdet mellem Autisme Center Storstrøm og professionshøjskolen kan få stor betydning for kompetenceudviklingen i især Region Sjælland, hvor de fleste kursister ventes at komme fra, mener Gitte Riis.

"Der er et stort uudnyttet potentiale i den teknologiske udvikling, der går rigtigt hurtigt i disse år", siger hun og peger på, at der er mange teknologier i omløb i det pædagogiske felt, som ikke rigtigt kommer i anvendelse på grund af manglende viden og uddannelse. Det kan eksempelvis handle om virtual reality-udstyr, selv om det er blevet billigere de senere år.

"Der er mange gode løsninger ved brug af virtual reality, fordi mange i målgruppen for specialpædagogik har udfordringer med personlig kommunikation. Her kan udstyret blandt andet hjælpe til at formidle viden og skabe læring", siger Gitte Riis og nævner, at virtual reality med gode resultater har været brugt til at vise autister, hvordan man bruger tekniske hjælpemidler som for eksempel vaskemaskiner.

På den måde bliver teknologien et værktøj til at gøre flere socialpædagogiske klienter selvhjulpne, hvilket også er tilfældet for en lang række andre teknologier.

"Skype og FaceTime kan gøre det nemt for en klient at få kontakt med et enkelt klik, når de har behov for det", siger Gitte Riis. 

Lærere skal være dygtige til at vælge de rigtige teknologier

Udbydere af services har allerede fået øje på det nye marked for teknologi til specialpædagogikken, så det handler ikke kun om at tage teknologierne i brug. Som medarbejder i specialpædagogikken skal man også være dygtig til at vælge de bedste metoder ud.

"Markedet er tæt pakket med teknologi til det specialpædagogiske felt, men vi har brug for nogen til at give et overblik over, om det betaler sig at investere. Det handler om at få den bedste pædagogiske kvalitet for pengene, og i den sammenhæng er samarbejdet mellem en specialinstitution som Autisme Center Storstrøm og en uddannelsesinstitution som os helt oplagt", siger Gitte Riis.

Kurset løber over seks mødegange med start onsdag den 6. september. Du kan læse mere om kurset via dette link:

Læs mere

Kursus i specialpædagogik og teknololgi