Debat: Hvilke kønsopfattelser og kønsforståelser hersker i idrætsundervisningen?

Publiceret Senest opdateret

Dette spørgsmål vil vi undersøge i vores bachelorprojekt.

I vores indledende arbejde med problemstillingen, er vores umiddelbare opfattelse, at der hersker en binær kønsforståelse i idrætsundervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Bachelorprojektet vil sætte fokus på de kønsopfattelser og kønsforståelser, der er til stede i idrætsundervisningen, og dertil hvilke tiltag man som underviser kan gøre, som er vigtige for at gennemføre en kønsbevidst idrætspædagogik.

Med stigende fokus på køn og udviklingen af kønsforståelser i samfundet, ser vi det som et meget vigtigt og aktuelt emne at arbejde med.

Vi er derfor nysgerrige på, hvilke tanker idrætslærere gør sig i deres planlægning og gennemførsel af undervisning og hvilke overvejelser om køn de gør sig hertil.

Vi har vedlagt et spørgeskema omkring disse problemstillinger, der henvender sig til idrætslærere i folkeskolen, og ønsker at få svar, som vi kan bruge til vores videre undersøgelse af emnet.

Spørgeskemaet er anonymt og vi vil sætte pris på uddybende og ærlige svar.

Find spørgeskemaet her

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.