Ny skole var godt i gang med inklusion, da ordet kom på mode

Nordbyskolen blev bygget som et prestigeprojekt, der skulle trække tilflyttere til Nykøbing Falster. Eleverne kom fra to små skoler med forholdsvis mange børn med behov for et trygt miljø. Alligevel har skolen kun ekskluderet seks elever på seks år.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politikerne investerede ikke kun i en ny skole i den nordlige ende af byen i 2004. De byggemodnede også et stort antal grunde omkring skolen, og borgmesteren gjorde skolelederen på den nye skole det klart, hvad det betød.

"Han sagde til mig, at skolen skulle være noget særligt, for ellers fik de aldrig solgt alle de grunde", fortalte Thomas Dandanell Nielsen, da KL sammen med 180 deltagere gik på jagt efter specialpædagogiske kompetencer på en konference i Odense.

Thomas Dandanell stod i spidsen for skolen indtil for halvandet år siden og er i dag specialundervisningskonsulent i Guldborgsund Kommune. Hans oplæg handlede om, hvordan de skabte en inkluderende skolekultur på den nye skole med i dag 425 elever.

"Vi fik elever fra to små skoler. Mange af dem gik der, fordi de havde brug for et trygt miljø, så jeg vidste, at der skulle noget særligt til, når de skulle gå på en skole med over 400 elever", fortalte Thomas Dandanell.

Helt nye spørgsmål på banen

Alle midler til specialundervisning blev lagt ud på Nordbyskolen, og da Thomas Dandanell forlod den for halvandet år siden, var kun seks elever blevet ekskluderet siden åbningen i 2004. Heraf havde de fire aldrig gået på skolen.

"Jeg begyndte med at se på, hvilken organisation vi havde brug for, og hvordan vi kunne sikre os de nødvendige kompetencer. I øjeblikket sker der en bevægelse fra, at barnet har problemet til at se løsningen i barnets relationer. Det bringer helt nye spørgsmål på banen, for hvad betyder den tankegang for det pædagogiske personale", spurgte Thomas Dandanell og gav selv et bud på svaret:

"Lærerne får en del af ansvaret for relationen, og derfor skal vi til at tale om følelser i vores arbejde for at tage skylden væk fra folk".

Modellen skal være til at forklare

For at lykkes med inklusion skal undervisningen bestå af gode relationer, god klasserumsledelse og en høj grad af faglighed, sagde Thomas Dandanell.

"Det kræver en tydelig organisation med professionelle samarbejdsrelationer og fora, hvor man kan udveksle erfaringer og drøfte, hvad der virker. Det er her, vi tager snakken om følelserne, når vi kommer så tæt på børnene, som det er nødvendigt", fortalte han.

Man skal også have en forståelse for sprogets betydning og de historier, man fortæller, og så bliver trivslen ekstra vigtig.

"Tidligere blev lærere groft sagt kun forstyrret den ene gang om året, de fik nyt skema. I dag spørger vi hinanden til råds i team, og vi kommer endnu tættere på hinanden, når vi ikke bare kan give børnene skylden".

Hans råd til andre er at reducere kompleksiteten ved at sørge for klarhed over, om beslutninger ligger hos ledelsen eller lærerne. Det kan for eksempel handle om, hvem der skal bestemme, om eleverne skal ud i frikvartererne.

"Man skal skabe sammenhæng mellem pædagogik, organisation og ledelse, men kan man ikke forklare den model, man ønsker at køre efter, så er den for svær".

Holdt nye specialklasser hemmelige for lærerne

Det hører med til historien om inklusion på Nordbyskolen, at Thomas Dandanell tog en afgørende beslutning, da skolen blev en del af Guldborgsund Kommune ved kommunesammenlægningen i 2007.

"Undervisningschefen i den nye kommune kom fra den mest ekskluderende af de gamle kommuner, og han indførte straks specialklasser. Men jeg sagde aldrig til lærerne på Nordbyskolen, at det var en mulighed, så da inklusion kom på mode, var vi allerede i gang med at snakke om mål frem for at se på forhindringerne", fortalte den tidligere skoleleder.

Han sluttede af med et citat fra Bart Simpson, efter han er blevet henvist til specialundervisning:

"Har jeg forstået det rigtigt? Jeg skal gå udenfor, lave noget nemmere i halv hastighed, og når jeg kommer tilbage, så er jeg lige så dygtig som de andre?"