Debat
Penge giver mere efteruddannelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Peter Hess-Nielsen beskylder mig i Folkeskolen nummer 48 for at »være god til store ord og mediestunt«.
Men det er ham, der manipulerer med fakta. Han citerer fra KL's egen tekst til medlemmerne. Det citerede: »Det betyder, at den nye efteruddannelsesindsats forudsættes at erstatte anden efteruddannelses- og/eller kursusaktivitet«, er KL's, ikke mine ord.
Lad mig præcisere, hvad de 230 millioner kroner til den nye efteruddannelsesindsats skal gå til.
De skal anvendes til en styrkelse og målretning af efteruddannelsen for lærere og skoleledere. Udmøntningen af midlerne sker på baggrund af anbefalingerne i »Rapport fra arbejdsgruppen om efteruddannelse af lærere og skoleledere«.
De afsatte midler vil blive udbetalt til kommunerne på baggrund af dokumentation for, at midlerne er anvendt til de fastsatte formål. Midlerne kan kun anvendes til de fastsatte formål, og ministeriet vil kunne følge udviklingen i, hvilke efteruddannelsesformål inden for prioriteringen midlerne er anvendt til. Handlingsplanen vil blive evalueret i forbindelse med puljens udløb i 2009.
Med disse penge yder regeringen et væsentligt bidrag til, at vi inden for en kort årrække får givet de lærere, der fungerer i folkeskolen i dag, et fagligt løft, så langt flere elever undervises i folkeskolens centrale fag af lærere med linjefagskompetence.