Rødovre-modellen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Ændret Skolestart' er et tre-årigt forsøgsprojekt i Rødovre Kommune med dispensation fra Undervisningsministeriet til at lade lærere varetage undervisningen i børnehaveklassen og til at planlægge undervisning i mere end fem timer dagligt for elever i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. Der er seks folkeskoler i kommunen, Hendriksholm, Islev, Nyager, Rødovre, Tinderhøj og Valhøj Skoler.

1998-1999: 25 lektioner i børnehaveklassen, børnehaveklasselederen er til stede alle 25 timer, to lærere deler 15 timer imellem sig, en pædagog/børnehaveklasseassistent er til stede i ti timer om ugen.

1999-2000: Fortsat 25 lektioner i børnehaveklassen, der er fortsat to voksne til stede ad gangen, den ene er en lærer i mellem 15 og 25 lektioner om ugen. De resterende 25 til 35 lektioner varetages af pædagoger eller børnehaveklasseledere. Forsøget fortsætter i 1. klasse, som kommer op på 25 ugentlige lektioner. Der er en lærer til stede i samtlige 25 lektioner og en pædagog eller børnehaveklasseleder i mindst 15 timer.

2000-2001: Forsøget fortsætter i børnehaveklasse og 1. klasse. 2. klasse kommer nu også op på 25 lektioner ugentligt, der er en lærer til stede i samtlige timer, og en pædagog/børnehaveklasseleder i otte timer ugentligt.

De nuværende ansatte børnehaveklasseledere bevarer deres overenskomstmæssige ansættelsesforhold, men ved fremtidige ansættelser opereres kun med to faggrupper, pædagoger og lærere.

Folkeskolen har tidligere omtalt sagen: 'Lærere i oprør', nummer 49/1996, 'Duel om indskoling', nummer 19/1997, 'Når samarbejde bliver til modarbejde', nummer 21/1997, 'Lærere holdt uden for indflydelse', nummer 4/1998, og 'Vrede i Rødovre', nummer 10/1998.