Anmeldelse

På vej mod en fælles evalueringskultur

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udvikling af konkrete, brugbare evalueringsredskaber samt det, man lettere højtravende har valgt at kalde evalueringskultur, bliver en af børn og unge-forvaltningernes og de enkelte skolers store opgaver de kommende år. Det forlyder fra mange kommuner, at der først kommer til at ske noget, når kommunesammenlægningerne er på plads til næste år, men nogle steder er man godt i gang. Som i Herlev, hvor man i denne mappe præsenterer nogle centrale begreber samt lovgrundlaget.

Hovedvægten er lagt på børn og unges sproglige kompetencer samt personlige og sociale kompetencer. Man lægger op til, at skolerne jævnligt diskuterer forholdet mellem kvantitative metoder, der fører frem til et produkt - læseprøver, portfolio eller arket med lærerens daglige observationer - og kvalitative metoder, som giver anledning til refleksion. Det kan være teamevaluering, brug af samtaleark eller klassesamtaler.

Herudover er der en kort præsentation af materialer til brug for evaluering samt oplistning af målene for de nationale test. Et rigtig godt, koncentreret afsnit giver råd til evaluering af personlige og sociale kompetencer. Her introducerer man kort begrebet zonen for nærmeste udvikling, et program, hvor man bruger billeder som udgangspunkt for samtale med børnene, samt den såkaldte SMTTE-model: sammenhæng, mål, tegn, tiltag, evaluering.

Forvaltningen har udarbejdet evalueringens otte bud, som dels kan afdramatisere det store evalueringsspøgelse, dels fungere som gode bander, der sikrer, at grundlag og perspektiv ikke forsvinder fra synsfeltet. Punkt otte hedder: "Arbejd altid ud fra et etisk grundlag". Det synes jeg godt, man kunne rykke op som punkt et.