Anmeldelse

Talhaj

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematikundervisningen og de dertil beregnede materialer har i en længere årrække bevæget sig i spændingsfeltet mellem det kreative og/eller hverdagsrelaterede sat over for den mere formelle, færdighedsprægede træning.

I de seneste år måske med mere og mere vægt på sidstnævnte? I hvert fald præsenterer de syv små hæfter i dette nye materiale et indhold, der med hensyn til opbygning og opgavemængder ikke adskiller sig væsentligt fra det, som denne anmelder øvede sig på for alt for længe siden. Forskellen ligger umiddelbart i den idé, at løsninger skrevet med whiteboard-pen på blank overflade let kan viskes ud - og om igen, indtil eleven regner sikkert og hurtigt nok til at rykke til næste skridt i progressionen.

Grundigt arbejde med plus, minus, gange, division og tabeller, men ærgerligt, at et begreb som "låne" ikke er erstattet af "veksle", ligesom brugen af lommeregnertegnet for division ikke indføres konsekvent.

Lærervejledningen indeholder facitliste til samtlige opgaver og beskæftiger sig en del med det metodiske aspekt. Desuden gives anvisning på, hvordan regnearbejdet kan danne udgangspunkt for skole-hjem-samtaler. Jean Piaget og Marie Clay (!) tages til indtægt for den adaptive dimension - den er dog ikke et særkende for dette system.

Træning der til - og er konceptet for omfattende, kan man jo bare arbejde med hæfterne på klassens egen facon. Prisen taget i betragtning vil mange imidlertid nok føle sig foranlediget til fortsat at kopiere eller printe sig frem.