Anmeldelse

Super P

24 lytte- og læsetekster til folkeskolens afsluttende prøver i tysk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Teksterne er udarbejdet i forlængelse af systemet "Super", men kan også anvendes i forbindelse med andre systemer og tekster. Indholdsmæssigt spænder teksterne fra det specifikke til det mere almene inden for de personlige områder og kultur og samfundsforhold.

Lytteteksterne er overvejende udformet som interview. Lydkvaliteten er god med tydelig tale og passende taletempo. Læseteksterne repræsenterer forskellige teksttyper. Typografien og topografien er læsevenlig og understøtter muligheden for at gøre brug af forskellige læsemåder og læsestrategier.

Både lytte- og læseteksterne er informationstætte, så der er lagt op til mange forskellige samtalemuligheder. Sværhedsgraden svinger en del, så det er forholdsvis let at skelne mellem egnede tekster til folkeskolens afgangsprøve og 10.-klasse-prøven.

Materialet lægger op til, at læreren selv kombinerer lytte- og læseteksterne, hvilket medfører stor fleksibilitet i brugen af teksterne.

Materialet indeholder en kort og præcis indføring i kravene til folkeskolens afgangsprøve- og 10.-klasse-prøvens tekster samt fokus på lytte- og læsestrategier; en skematisk temaoversigt, hvor afkrydsningen layoutmæssigt virker meget dominerende i forhold til indholdsangivelserne. Den informative huskeliste med oversigt over aktuelle spørgsmål og problemfelter i forbindelse med tilrettelæggelsen og selve prøveafviklingen er en god hjælp. Det gælder det overskuelige indføringsark til eleven i forberedelsestiden og det meget brugervenlige evalueringsark til karakterfastsættelsen.

Prøvemæssigt lever tyskfaget lige nu en noget usikker tilværelse. Det bliver materialet ikke mindre anvendeligt af, og det kan uden tvivl medtænkes i nye sammenhænge.