Anmeldelse

Ledelsens mirakel

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lars og Birthe Qvortrup har skrevet en fantastisk relevant bog om skoleledelse. "Ledelsens mirakel" er bog nummer to i deres trilogi om "miraklerne" i skoleverdenen. Lad det være sagt med det samme, bogen er rammende i forhold til, hvad skoleledelse går ud på, relevant i forhold til lederjobbet og vedkommende i forhold til skolens virkelighed. Så kære skolelederkollega - læs den!

"Ledelsens mirakel" vekselvirker konstant imellem ledelsesteori og skolepraksis. Forfatternes systematiske tilgang til teorien, kombineret med yderst troværdige og letgenkendelige eksempler fra skolens hverdag, løfter bogen op på et meget højt niveau. Som læsende skoleleder bliver man konstant beriget af denne vekselvirkning, og "ramtheden" udebliver da heller ikke.

Hvad handler bogen så om?

Den handler om, hvad skoleledelse er. Den handler om vilkår for skoleledelse, om meningen med skoleledelse og alle de diskurser, der har indflydelse på skolelederens job. Skoleledelse orienterer sig nemlig i tre forskellige retninger: opad, indad og udad.

For Lars og Birthe Qvortrup er det skolelederens fornemmeste opgave at skabe mening. Mening for alle medarbejdere, elever og interessenter, der er involveret i skolens liv. Skolelederen er udpeget til at kunne håndtere kompleksitet, til at kunne absorbere fremtidens uvished og til at realisere skolens mening. Midlet til alt dette er beslutninger. Beslutninger reducerer kompleksitet, de giver mening og sikrer medarbejdernes handlemuligheder. For at kunne træffe beslutninger skal man ifølge forfatterne: "kunne identificere skolens mange diskurser, kommunikere med dem og ind i dem og kunne skabe strukturelle koblinger mellem dem". Fagdiskursen og omsorgsdiskursen er to diskurser blandt flere på en skole. Omsorgsdiskursen sætter barnet i fokus, fagdiskursen sætter faget i fokus. For en skoleleder handler det om at skabe kobling mellem blandt andet disse to diskurser.

Men en skoleleder skal også kunne lede i forhold til omgivelserne uden for skolen. Midlet er også her kommunikation - nemlig evnen til at oversætte skolens kode, sprog og virkelighed til andre med en anden optik på livet end skoleoptikken. Skolen skal også give mening for forældre, politikere og medier. Det er skolelederens opgave at holde fast ved skolens eget professionelle sprog, men at oversætte dette sprog, så det bliver forståeligt for skolens mange interessenter.

Samlet set handler skoleledelse, ifølge Lars og Birthe Qvortrup, om meningsledelse, kommunikationsledelse og oversættelsesledelse. Skolelederen skal hver dag udføre "mirakler", og efter at have læst denne meget inspirerende bog så har jeg godt nok lyst til at forsøge.

Kære lederkollega! Læs den i små portioner, find en refleksionskollega og se, hvad der sker!