F2000 smuldrer

Kommuner over hele landet lever ikke op til aftalen om 'Folkeskolen år 2000', men Kommunernes Landsforening vil ikke gribe ind

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ansvaret for, at folkeskoleloven bliver en succes, ligger nu hos kommuner og skoler'.

Sådan lød kommentaren fra undervisningsminister Margrethe Vestager, da den projekterende fase af aftalen om 'Folkeskolen år 2000' var overstået. Nu, et år senere, viser det sig, at kommunerne ikke lever op til ansvaret.

På trods af at der var lagt op til et tæt samarbejde mellem lærerne og de enkelte kommuner om aftalens indhold, er der fortsat mange kommuner, hvor der ikke samarbejdes.

En undersøgelse, som Folkeskolen har foretaget, viser, at der i samtlige 14 amter er kommuner, hvor der ikke er etableret et samarbejde om aftalen mellem kommunen og den lokale lærerkreds. I enkelte amter drejer det sig om halvdelen af alle kommuner.

Værst ser det ud på Bornholm, hvor ingen af de fem kommuner har etableret et samarbejde om F2000. På Fyn er det 15 ud af 32 kommuner, der ikke har gjort det.

'Det er særdeles foruroligende', siger formanden for Pædagogisk Råd i Fyns Amts Lærerkreds, Heine Kristensen.

'Det er lige før, det er lettere at pege på kommuner, der gør noget på området, end det er at pege på dem, der ikke gør noget'.

Situationen er ifølge Fyns Amts Lærerkreds udtryk for, at kommunerne ikke vil påtage sig det politiske ansvar for F2000. Det giver bagslag, når aftalen næste år skal evalueres af eksterne evalueringsinstitutioner.

Sløv attitude

'Mange kommuner har en sløv attitude. Hvordan vil de kunne foretage en troværdig evaluering af det overordnede arbejde med F2000, når der ikke har været noget? Jeg er bange for, at det kan ende med, at ansvaret placeres hos lærerne. Det vil desuden føre til centralisering, hvis ikke der opnås ordentlige resultater', siger Heine Kristensen.

Som kredsformand har han opfordret tre kommuner til at etablere et samarbejde. En af dem tog det positivt op og nedsatte straks et F2000-udvalg, mens de to andre gav hver sit useriøse svar.

'Mange kommuner argumenterer med, at arbejdet er lagt ud til skolerne, men det er ikke en troværdig holdning. Kommunerne kan ikke spille rolle som 'sleeping partner' i aftalen', siger han.

I Vissenbjerg Kommune er F2000 lagt ud til skolebestyrelserne, og det er ifølge forvaltningschef Hanne Sandager på skolerne, der skal samarbejdes med lærerne.

'Kommunalbestyrelsen havde på forhånd vedtaget et principprogram for skoleområdet. Da lærerkredsen mødtes med kulturudvalget, var meldingen derfor, at det var på skolerne, arbejdet skulle foregå', siger hun.

Brug for flere oplysninger

En række amtskreds- og kredsformænd i DLF oplyser, at det navnlig er små og mindre kommuner, der har ladet opgaven ligge, men Svendborg Kommune, der er næststørst på Fyn, har heller ikke taget fat på opgaven.

Kulturdirektør Jan Christensen mener imidlertid, at der foreligger en misforståelse.

'Vi har for længe siden formuleret målsætninger for skoleområdet, men vi har siden fået en opfordring fra lærerkredsen. Derfor har vi netop indkaldt til et møde om F2000', siger Jan Christensen.

Hvorfor har I ikke taget fat på opgaven tidligere?

'Når grundlaget er på plads på forhånd, er det svært at se, hvad debatten skal bruges til', siger han.

Den politiske ledelse af Kommunernes Landsforening (KL) er ikke meget for at blande sig i, hvordan kommunerne overholder aftalen. Formanden for KL, Anker Boye, overlader ordet til formanden for KL's børne- og kulturudvalg, byrådsmedlem i Hjørring, Else Købstrup.

Hvad siger du til, at der ikke er et samarbejde med lærerne på kommuneplan i en lang række kommuner?

'Det afspejler nok et problem, som man må se at få løst'.

Hvad vil du som udvalgsformand gøre?

'Jeg skal have mange flere oplysninger for at sætte mig ind i situationen, så du får ikke flere kommentarer fra mig'.

Hvad er det for oplysninger?

'Du får ikke flere kommentarer, men det er et problem, der skal løses lokalt. KL går kun ind i det, hvis vi får en henvendelse fra kommunerne', siger Else Købstrup.

På administrativt plan er meldingerne lidt skarpere. Til magasinet Danske Kommuner udtalte kontorchef i KL, Torben Kjærgaard, i juni, at 'hvis vi skal komme helskindet igennem evalueringen af 'Folkeskolen år 2000', så er det vigtigt, at kommunalpolitikerne i alle kommuner går forrest i udviklingen. De kommuner, der er lidt bagefter, må se at få orden i sagerne, og alle kommuner skal sørge for, at samarbejdet med lærerne er i orden'.

Direktør i KL Niels Bertelsen, bekræfter, at man opfordrer kommunerne til at få gang i samarbejdet med lærerne.

KL har et problem

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anni Herfort, er uforstående over for de vage politikerudmeldinger fra KL.

'Det er for ringe. Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening har en forpligtende aftale på centralt plan. Den gælder også lokalt. Når Else Købstrup giver udtryk for, at KL ikke vil gøre noget for at få kommunerne til at leve op til aftalen, tyder noget på, at KL ikke har styr på kommunerne. Er det tilfældet, må man sætte spørgsmålstegn ved organisationen som aftalepartner', siger hun.

Hvis kommunerne fortsat skal stå for folkeskolen, må de påtage sig ansvaret. Det gør de ikke ved at undlade at drøfte indholdet i F2000 med lærerkredsene. Det er nemlig i det forum, diskussionen føres bedst.

'Når man lokalt argumenterer med, at arbejdet med F2000 foregår ude på skolerne, bærer det ved til spørgsmålet om, hvorvidt kommunerne er professionelle og dygtige nok til at have det overordnede ansvar for folkeskolens udvikling. Vi har et kommunalt skolevæsen. Det kan ikke uddelegeres til skolerne. Danmarks Lærerforening har gjort meget for at støtte vores kredse i arbejdet. KL har en klar forpligtelse til at sørge for, at aftalen bliver overholdt', siger Anni Herfort.

En aftale, der forpligter

Folkeskolens undersøgelse bekræftes af et rundspørge, som Børne- og Kulturchefforeningen har foretaget til forvaltningschefer i samtlige kommuner. Resultatet er, at 81 - eller knap en tredjedel af landets kommuner - ikke samarbejder med de lokale lærerkredse.

Formanden for Børne- og Kulturchefforeningen, Bjarne Pedersen, understreger dog, at foreningens rundspørge ikke siger noget om, hvorfor samarbejdet ikke er kommet i gang.

'Det er vores klare holdning, at der står tre parter bag aftalen, og at de samme parter står bag, hvordan aftalen udmøntes i de konkrete kommuner. I realiteten vil det sige, at lærerkredsen og kommunen skal deltage i samarbejde. Der hviler en forpligtelse på begge parter til at anstrenge sig til det yderste for at få et samarbejde i gang. De steder, hvor det ikke findes, må man mødes endnu en gang og foretage en revurdering, så det kan komme i gang'.

Undervisningsminister Margrethe Vestager vil ikke foretage sig noget for at sikre, at aftalen om F2000 overholdes. Det er KL's problem, at en række kommuner ikke lever op til F2000.

'I den fase, som vi er i nu, hvor ingen af aftalens parter har trukket sig tilbage, kan jeg ikke se, at der er noget grundlag for at svinge en pisk. Vi er inde i en periode, der ikke er afsluttet, og vi har forpligtet hinanden til bagefter at evaluere, hvordan det er gået', siger hun.

Margrethe Vestager oplyser, at der i nærmeste fremtid holdes et møde mellem de tre parter i aftalen, hvor problemet med kommunernes manglende samarbejde med lærerne kan blive taget op.-Jan Kaare er freelancejournalist

I løbet af næste uge offentliggør Folkeskolen, hvor mange kommuner i samtlige amter der ikke har indledt samarbejde om F2000 med den lokale lærerkreds, på www.folkeskolen.dk