Samarbejdets kunst

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældreorganisationen Skole og Samfund mener, at lærerstuderende lærer for lidt om samarbejde med forældre. Foreningen har kigget på seminariernes studieplaner, og de afslører store huller.

'Det er for sparsomt. Seminarierne burde inddrage emnet i undervisning på flere årgange og i flere fag. Man burde også i højere grad bruge gæstelærere udefra', siger Frede Mølgaard, formand for Skole og Samfunds skolepolitiske udvalg.

Seminarielektor fra Københavns Dag- og Aftenseminarium, Jens Christian Jacobsen, der er kritisk indstillet over for øget forældresamarbejde, har denne kommentar:

'Det er okay, at man gerne vil have, at de studerende lærer at samarbejde med forældrene, men de skal også lære, hvor de ikke skal samarbejde. Det er lærerne, der skal klare undervisningen'.