Uddannelse er en menneskerettighed

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uanset hvad spørgsmålet er, så er svaret kvalitetsuddannelse. Sådan skriver Harry Sawyerr i sin artikel i Unicef-rapporten 'The progress of nations 1997'. Artiklen handler om uddannelse som en menneskerettighed.

Og spørgsmålene er utallige. Hvordan undgår vi kønsdiskriminering? Hvordan løses etniske konflikter? Hvordan skabes social og økonomisk udvikling i ulandene? Hvordan undgås børnearbejde? Hvordan skaber vi håb for en ny generation? Alle spørgsmålene kan ifølge Sawyerr besvares således: Gennem god uddannelse.

Et af de mål, der blev vedtaget på Verdenstopmødet om børn i 1990, var, at alle børn skulle tilbydes adgang til uddannelse inden år 2000. Men dette er ikke nok, mener Sawyerr. Der skal også være kvalitet i uddannelsen. Nogle af problemerne med at skabe gode skoler i ulandene skyldes fattigdom. Men også problemer som hastig befolkningstilvækst, borgerkrig, underernæring og korruption er medvirkende årsager til, at det er svært at nå målet. Sawyerr skriver dog, at det i sidste ende er et spørgsmål om vilje

I dag er der 140 millioner børn, som ikke går i skole. Derudover er der cirka en milliard voksne analfabeter på verdensplan; To tredjedele af dem er kvinder.

Rapporten kan fås ved henvendelse hos Dansk Unicef Komite, telefon 3527 3800.