Anmeldelse

Skoleledelse og læringsmiljø

Ni helikoptersyn på skolelederens største udfordring; at skabe en inkluderende folkeskole med plads til alle børn. Læseværdig, velskrevet og visionær antologi. Skrevet med rødvinsgenerationens kølige overblik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan skabes en rummelig og inkluderende folkeskole, når kravene til øget faglighed samtidig skrues op? Om dette påtrængende dilemma kredser antologien "Skoleledelse og læringsmiljø". Antologiens ni bidragydere belyser problematikken fra forskellige synsvinkler, men alle har fokus på den ledelsesmæssige opgave. Bogen bør være obligatorisk godnatlæsning for beslutningstagere i folkeskolen. Vi introduceres for et konsistent syn på rummelighed, som både rummer et frem- og tilbageblik, er anvendelsesorienteret og har blik for nogle af de udfordringer, som skoleledelsen i stigende grad står over for. Det handler for eksempel om den moderne børnetype, om øgede krav til tværfaglige samarbejdsrelationer, om opskruede krav til evaluering, om flere børn med specialpædagogiske vanskeligheder i folkeskolen, om undervisningsdifferentiering og fysiske rammer for indsatsen og om at rumme både de stærke og svage i samme klasse. Svaret på udfordringerne er et udviklende og anerkendende læringsmiljø.

Fakta:

Titel: Skoleledelse og læringsmiljø

Pris: 198 kroner

Sider: 118 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Alene Morten Ejrnæs' artikel er alle pengene værd. Han beskriver, med baggrund i et dybt kig i statistikkerne, hvordan begrebet "social arv" misbruges og misforstås i den offentlige debat og blandt beslutningstagere. Der er ikke noget statistisk grundlag for at formulere en teori om arv af problemer fra forældrene. Han vil hellere tale om den noget mindre mundrette "strukturelt betingede chanceulighed". Det begreb kan vi godt begynde at lære udenad.

Thomas Nordahl, det er ham med LP-modellen (læringsmiljø og pædagogik), beskriver sammenhængene mellem læringsmiljø og det sociale system på en skole. Klart og kortfattet på trods af hans norske baggrund. Han er påvirket af den systemiske tilgang, hvilket blandt andet kommer til udtryk, når han præsenterer sine "sammenhængscirkler" med udgangspunkt i de konkrete situationer, som opstår i dagligdagen.

Antologiens øvrige artikler bidrager med andre vinkler på den rummelige skole.

Niels Egelund (hvor får han energien fra?) fortæller oplysende om nogle af de opmærksomhedspunkter, som skoleledelsen skal have i rummelighedsparadigmet. Jens Andersen beskriver, hvordan skolelederen skal agere for at øge børns og ansattes trivsel. Lækkert i øvrigt, at Appreciative Inquiry og den systemiske og relationelle tilgang fylder så meget i antologien. Antologiens øvrige bidragydere (Ole Hansen, Tanja Miller, Pia Guttorm, Lars Qvortrup og Per B. Christensen) tilføjer andre vigtige aspekter til billedet af skolelederens største udfordring; at undervisningen rummer alle og rammer alle.