Hellerup forsøger at dæmpe støjen

Hellerup Skole plages af støjproblemer. Støj forstyrrer og stresser, men arkitekterhar nu iværksat lyddæmpende forsøg ogarbejder på at løse problemerne, inden det nye skoleår begynder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Morgensang i to indskolingsområder samtidig. To forskellige sange. 75 børn, der synger en, og 75 andre børn, der synger en anden. Det kan man ikke, så det er nu stoppet. Sangtider og samlingstider er sat mere i system på Hellerup Skole, for det er nødvendigt, når så mange mennesker skal være tæt op ad hinanden uden skillevægge imellem.

Skolen har altid været tænkt uden faste skillevægge, som var en del af ideen, men der var flytbare skydevægge, reoler og andre lyddæmpende foranstaltninger med i planerne, da skolen blev tegnet. I foråret 2001 blev en pjece sendt til forældre i kommunen med tegninger af skydevægge og andre rumopdelere. Skydevæggene betegnes i pjecen som »akustisk adskillelse«.

Men disse lyddæmpere forsvandt undervejs. Styregruppen, der bestod af Skub-folk, arkitekter, forældre, skoleledelse og personale, valgte i stedet, at de små formede baser skulle udgøre adskillelsen. Også støjmæssigt. Men det har vist sig slet ikke at være nok til den undervisningsform, man praktiserer.

Skolen har naturlig ventilation, og det kræver glatte overflader, hvilket giver flere lydproblemer. Baserne er ellers udformet, så de skulle dæmpe lyden, men det virker ikke godt nok.

Men noget er man gået i gang med at udbedre. Forvaltningen har givet 150.000 kroner til akustiske forsøg på skolen, og derudover er det besluttet at lukke et stort fællesrum af og installere mekanisk ventilation i rummet. En arkitekt er sat på arbejdet med akustikken, og sommerferien skal bruges til at skabe bedre lydforhold på skolen.

Schyyy

Generte elever, der skal fremlægge for andre, kan have svært ved at tale så højt, at de kan høres, når der samtidig foregår andre aktiviteter tæt ved siden af.

Tysklærer Lene Jakobsen har oplevet problemet med åbne lokaler. For eksempel var hun så glad for endelig at have fået eleverne til at synge på tysk, men så stod der pludselig en anden lærer med strittende hår og bad dem om at dæmpe sig, fordi det gav for meget støj til arbejdet, der foregik ved siden af.

En anden lærer har prøvet at stå og fremlægge for eleverne, da 3. klasse ved siden af kastede sig ud i at synge »Jutlandia«. Det kan ikke fungere samtidig.

I indskolingsområdet Venus flytter lærerne rundt på nogle tavler for at skabe visuel ro, når en gruppe skal arbejde, mens andre er i skolefritidsordning i det samme hjemområde. Men sådan en tavle dæmper ikke støjen, og fra august skal indskolingsområdet rumme en klasse eks-tra. 25 elever mere på samme plads.

Forsøg med lyddæmpning

Flere lærere og pædagoger døjer med støjen. Stressende, et irritationsmoment, frustrerende. Alle har nævnt det i samtalerne til arbejdspladsvurderingen, og tillidsrepræsentanten har været sygemeldt to måneder på grund af stemmeproblemer.

Men flere lyddæmpende forsøg er nu sat op. For eksempel anvender man et pvc-forhæng, som man bruger på kyllingeslagteriet Danpo til at stoppe lyden, et andet er et stofgardin, der skal absorbere lyden.

Efter nogle uger med lyddæmpende gardiner lyder kommentarerne om pvc-gardinerne, at de er så grimme, at de gør ondt i øjnene, og at det ligner en kæmpebrusekabine, men æstetikken kan man arbejde videre med, hvis gardinerne ellers viser sig at fungere. Personalet er i gang med at evaluere forsøgene.

Hver klasse har en lille base, de kan samles i, og lydforsøgene omfatter også at prøve at ændre på basernes overflade, så de bliver mere støjdæmpende, samt at sætte hjul på dem, så de kan flyttes rundt.

Viceskoleleder Dorthe Junge fortæller, at gardinerne har haft en vis effekt, og at man arbejder videre med forsøgene.

»Det er vigtigt, at vi ikke får bygget noget permanent, der så viser sig ikke at fungere om fire måneder. Faren ved at lave et aflukke er, at det kan blive for statisk. Hvis der er plads til 25 børn i et aflukke, så vil man måske altid placere 25 børn dér, og det er ikke meningen«, siger Dorthe Junge.

Hun fortæller, at forvaltning og kommunalbestyrelse er velvillige og ønsker en løsning på lydproblemerne. Der er ikke sat et økonomisk loft på en løsning.

»Den naturlige ventilation kræver glatte og blanke overflader. Problemet er, at disse overflader let giver lydproblemer. Det er problematikken, som vi nu prøver at få løst på en god måde«, siger Dorthe Junge.