Den er for popsmart

Af Henrik Stanek

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Annoncen er for poppet med sine smarte vendinger, og indledningen er bare for meget. Det mener skoleleder John Olesen, der ikke kan lide den nye annonce fra Nørre Alslev Skole, som rådgiver Claus Due har formuleret.

'Billedet fanger mig, men den direkte form i sproget er for smart.

Det er for meget management til mig. 'Drømmejob for en it-freak' er skudt helt forbi. Det handler lige så meget om at finde en lærer til matematik og fysik, der så også vil arbejde med it'.

Derimod kan John Olesen godt lide annoncens overskrift, hvor it-freaken er blevet til en it-kyndig matematiklærer. Men igen - han ville også gerne have haft fysik med.

John Olesen har selv formuleret den oprindelige annonce. Han indleder med at fortælle, at jobbet er ledigt, fordi en af skolens lærere har fået job som it-vejleder i en nabokommune. Claus Due mener, det er overflødigt at bruge plads på den oplysning, men det er John Olesen ikke enig i.

'Læreren har ikke forladt os, fordi han er utilfreds, men fordi han har fundet et job, hvor han får større udfordringer.

Det er et vigtigt signal at sende, især når han skifter job midt i et skoleår'.

John Olesen fik 13 ansøgninger på sin annonce. Det er han godt tilfreds med. Men han er klar over, at han kunne have fanget endnu flere, hvis annoncen havde set anderledes ud. Han lægger for eksempel selv mærke til stillingsannoncerne fra Aalborg Kommune, fordi de altid er store og i farver. Også billeder får ham til at stoppe op. Men den slags virkemidler rækker hans annoncebudget på 14.000 kroner ikke til.

'Halvdelen af beløbet brugte jeg på denne ene annonce i Folkeskolen, så hvis jeg skal lave mere spræl, må jeg tage pengene andre steder fra', siger John Olesen.

stan