Debat

Velkommen til cyberskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen til fremtidens skole. Komplet med elektroniske links til hele verden, hvor elever vil kunne interagere med nye informationsstrukturer og vidensprocesser i et sundt og berigende læringsmiljø. I det elektroniske Shangri-La, med adgang til e-mail, internet, cd-rom og edutainment-programmer, er støbestenen lagt til individualiseret og elevcentreret læring.

Naturligvis vil al software blive indrettet efter pensum, mens computerens neurale netværk holder styr på den enkelte elevs faglige udvikling og som en anden pinballmaskine sender elevernes point videre via e-mail til forældrene. Ikke mere subjektivitet i karaktergivningen: Administratorer og forældre vil med det samme finde ud af, hvordan hver elev klarer sig. Skulle eleverne have spørgsmål, vil et onlineleksikon eller et elektronisk chatrum kunne hjælpe. De vil desuden til hver en tid kunne maile til de professionelle vejledere/medielitterære lærere, som sidder standby 24 timer i døgnet hjemme foran tastaturet.

Ved at fjerne luksus som blandt andet ekskursioner vil økonomien kunne løbe rundt til at finansiere hele IKT-cirkusset, da hardware hurtigt bliver forældet og skal udskiftes. Men med lidt anstrengelse kan cyberskolen dog udvikle sig til et profitcenter ved at sælge reklameplads i undervisningssoftwaren. Kooperative sponsorer, ivrige for at viderebringe deres budskaber til den uspolerede ungdom, der vil stå i kø for at få lov til at implementere deres produkter i cyberskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Bekymret over at sådan et system skulle virke inhumant? Ingen grund til bekymring: Interaktiviteten i netværkssamfundet vil styrke elevernes sociale færdigheder. Med fjernundervisning vil der endda være mulighed for, at lille Christian kan blive hjemme fra skole. Bare log på med brugernavn og adgangskode fra fars computer, og straks er han warpet op i det virtuelle læringsmiljø. Skulle hans forældre blive bekymrede over, hvordan det går ham, hvis de sender ham i skole, kan de bare klikke på et ikon hjemme fra computeren, som så straks vil vise dem live-billeder af deres barn, automatisk uploadet af et af skolens mange videokameraer.

På tværs af race, køn og alder vil eleverne kunne kommunikere med elever i fremmede lande og dermed udveksle kulturel bevidsthed over netværket - endda helt uden at skulle give hånd, se andre mennesker i øjnene, rejse til et fremmed land eller (gisp!) blive konfronteret med rigtige problemer i den virkelige verden. Bare tryk på den rigtige knap eller klik på det rigtige ikon. Simpelt, sikkert og sterilt.

Velkommen til fremtidens skole. Cyberskolen vil sætte børn og unge i stand til at udvikle færdigheder til at begå sig på den fremtidige arbejdsplads i takt med politikernes visioner om 'førende IT-nation' og 'bærbar computer til alle elever'.

Ikke flere fyldte klasselokaler, ikke flere lærerstrejker, ingen forældede tekstbøger, ingen overflødige timer, intet anstrengende lærer-elev-forhold, ingen kedelige lektier, ingen læring. Kommer snart til en skole nær dig.

Zeki Sadic

lærerstuderende,

Blaagaard Seminarium

Læs mere eller deltag i debatten på: www.sadic.dk/ikt.html