»Jeg er stolt af at være lærer«

Næsten 1.600 delegerede fra 169 lande var sammen en lille uge i Berlin for at diskutere fælles udfordringer i skoler og i uddannelsessystemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er god afsætning ved udstillingsstanden, mange delegerede vil gerne sikre sig et emblem eller et klistermærke. Det er den tyske lærerfagforening, Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft, GEW, der er den glade giver. Teksten er på engelsk, for vi er på kongres i lærernes verdensorganisation i Berlin. Næsten 1.600 delegerede og flere hundrede observatører fra 169 lande er sammen en lille uge for at diskutere fælles udfordringer i skoler og i uddannelsessystemer. »Proud to be a teacher«, står der på emblem og klistermærke fra GEW. De bliver revet væk. Overalt i verden vil man gerne kunne sige: »Jeg er stolt af at være lærer«.

Én stor lærerfamilie

EI-kongressen (Education International) har det, alle kongresser skal have: valg, vedtægtsændringer og resolutioner. Men den har meget mere. For selv om sprog, hudfarver og tøjvaner viser stor forskellighed, er man sammen om at være lærere. Det mærkes på stemningen. Der smiles, hilses og snakkes, som om alle kender hinanden. Hvad alle selvfølgelig ikke gør.

Tore Asmussen, international konsulent i Danmarks Lærerforening, beskriver det sådan: »Jeg har tidligere arbejdet for FN og den svenske stats udviklingsorganisation, Sida, det var noget helt andet end at arbejde i lærerregi. For lige meget hvor i verden jeg rejser hen for DLF til andre lærerorganisationer, bliver jeg modtaget med åbne arme. Da jeg kom fra FN eller Sida, blev jeg mødt med skepsis. Jeg skulle bevise, at jeg kom med gode hensigter. Men når en lærerforening arbejder sammen med en anden lærerforening, så modtages man som en ven af familien - i Afrika, i Asien, i Amerika, ja, overalt. Det kan man tydeligt mærke her på EI's kongres også«.

Kvalitet i undervisningen og social retfærdighed

Og så er det ellers store, tunge sager, der er på dagsordenen: Der er en massiv lærermangel overalt. EI's analyser viser, at der skal rekrutteres og uddannes 18 millioner ekstra lærere inden 2015, hvis regeringernes såkaldte »Millennium Development Goals« om uddannelse for alle på grundskoleniveau skal opfyldes. EI vil derfor arbejde aktivt for at højne lærerprofessionens status. Det skal blandt andet ske, ved at læreruddannelse foregår på universitetsniveau, ved at læreres løn- og arbejdsforhold forbedres, og ved at den enkelte lærer får mulighed for løbende efteruddannelse.

»Vi må fortsætte med at føre kampagne for at nå de mål, som 185 landes regeringer forpligtede hinanden på i 2000. Undervisning er investering i fremtiden, ikke en belastning af de offentlige udgifter«, sagde EI's formand Thulas Nxesi i sin beretning til kongressen og opregnede en række punkter om lærernes vigtige rolle:

- »Uddannelsessystemets betydning og størrelse - med godt 60 millioner lærere i hele verden«.

- »Vi er overalt. Du finder en lærer i hver eneste landsby, by og distrikt«.

- »Lærere spiller ofte en ledende rolle i vores lokalsamfund - særligt i udviklingslande, hvor lærerne bliver bedt om at bruge deres kundskaber i det generelle samfundsliv«.

- »Undervisning og uddannelse og lærere har en central rolle i den politiske og ideologiske kamp om globaliseringen og i modstanden mod neo-liberal økonomisk politik«.

- »Behovet for gratis kvalitetsundervisning er centralt i den politiske, sociale og økonomiske kamp, som vi fører fra land for land for social retfærdighed, menneskerettigheder og lighed«.

»Educators Joining Together for Quality Education and Social Justice«, hed overskriften for kongressen.

Jeg mærker, at vi står sammen

»Hver gang vi mødes i EI, mærker jeg, at vi står sammen i lærerfagbevægelsen. Vi deler erfaringer - gode som dårlige. Vi oplever solidaritet og styrker båndene mellem organisationerne og kontinenterne. Det giver mig og mine kolleger i Østafrika, som arbejder tæt sammen, mulighed for at bringe vores emner frem.

Denne gang er jeg især glad for de såkaldte breakout-sessions eller workshopper, hvor man hører om interessante projekter og konkrete erfaringer fra det daglige arbejde, og hvor der er tid til at diskutere dem nærmere.

Vi er meget glade for samarbejdet med DLF, som har mange års erfaringer med organisatorisk arbejde. Det hjælper os til at få vores unge fagforening til at fungere effektivt«, fortæller Margaret Rwabushaija, formand for Ugandas lærere.

EI giver lærerne én stemme

»Kongressen giver viden, styrke og autoritet og udstyrer os med én stemme. Det er nødvendigt i en verden, hvor lærerstanden er under pres overalt. Den Internationale Monetære Fond og Verdensbanken stiller barske krav i den tredje verden. Det fremmer økonomitænkning, privatisering og kommercialisering, som vi kan imødegå gennem Educa-tion International. Kongressen giver også muligheder for tosidige drøftelser med vores venner i Danmarks Lærerforening. Det er DLF's store fortjeneste, at alle skoler i Kenya nu har en uddannet tillidsrepræsentant. Det har betydet, at vi har kunnet gennemføre to succesfulde strejker, der har haft enorm betydning og forenet lærerne i vores land. Samarbejdet med DLF har også medført, at vi nu har etableret et værdifuldt samarbejde med de lokale myndigheder i alle regioner«, siger Joseph Chirchir, formand for Kenyas lærerforening.

DLF hjælper os med forhandlingsprogram

»Det er dejligt at opleve enighed om, at undervisning fortsat skal være en offentlig, gratis service og ikke en vare«, siger Babu Ram Thapa, næstformand for Nepals lærerforening. »For mig, der kommer fra et land uden demokrati, er det dejligt at være med i kongressens forhandlinger. Der er åben debat og en god stemning. Det er min første verdenskongres, og jeg knytter nye venskaber og opbygger et netværk, som jeg kan trække på, når jeg kommer hjem til mit land, der er i en vanskelig ombrydningsfase.

Jeg vil gerne takke DLF, der hjælper os med at iværksætte et forhandlings- og ledelsesprogram. Det styrker vores forhandlingsposition i forhold til myndighederne, og det har betydet, at vi for første gang har kunnet mødes med regeringen og komme i dialog uden først at skulle gå i strejke«.

Jeg oplever en fælles professionstænkning

»Visionen for denne kongres er at sikre alle en god uddannelse, og det er det bedste middel til at bekæmpe fattigdom og forhindre børnearbejde. Jeg oplever en stærk, fælles professionstænkning både som lærere og fagforeningsfolk her på kongressen. Igen og igen bliver det slået fast, at vi har berettigede krav på ordentlige lønforhold til kvalificerede lærere, der dermed bliver motiverede og anerkendte. Det er nødvendigt i en verden, der skriger på national og international udvikling for alle mennesker«, siger Yahya Msulwa. Han er generalsekretær i Tanzanias lærerforening og sender en varm tak til alle DLF's medlemmer. »I giver os uvurderlig støtte. Siden 1997 har DLF hjulpet med udformningen af vores faglige politik og gennemført en omfattende ledertræning. Alle vore kontorer i Tanzanias 21 regioner har nu ledere, der har gennemgået DLF's organisationskurser, så vores 140.000 medlemmer i dag har en synlig og stærk fagforening«.

Grundlæggende har alle lærere ens problemer

»Det er min første deltagelse i en EI-kongres. Jeg får en masse vigtig viden om internationale forhold, og samtidig oplever jeg moralsk støtte til vores faglige arbejde hjemme i Litauen. Det er en stærk følelse at høre til en verdensbevægelse. Vi er 30 millioner lærere, der på trods af forskelligheder kan se, at alle lærere grundlæggende har ens problemer. Det har gjort et stærkt indtryk på mig at mærke den varme og venlige atmosfære, der hersker blandt de 1.800 delegerede og gæster«, siger den nyvalgte formand for den litau-iske lærerforening, Jurate Voloskeviciene.

Udsatte lærerforeninger har brug for opbakning

»De udsatte lærerorganisationer har brug for al mulig opbakning i deres hjemlande, som er præget af menneske- og naturskabte katastrofer. Denne kongres giver os fælles identitet og uundværlig støtte. Vi udveksler idéer og erfaringer, som vi kan anvende i det lokale arbejde. EI-kongressen giver større perspektiv og er med til at sikre os mod globaliseringens uheldige virkninger. Dette gigantiske møde er også med til at konstatere de fremskridt, der rent faktisk er sket siden sidst. Den røde tråd, der går gennem kongressen, er, at indsatsen for de såkaldte millennium-mål - uddannelse for alle inden 2015 - skal forstærkes, så man hjælper de 77 millioner børn, der ingen skolegang får«, siger generalsekretæren for Malaysias lærerforening, Lok Yim Pheng.