DLF på verdenskongres

Nordiske lærerforeninger er meget aktive og arbejder tæt sammen i lærernes verdensorganisation

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I tæt samarbejde med de øvrige nordiske landes organisationer spiller Danmarks Lærerforening altid en aktiv rolle op til og på Education Internationals kongresser. Måneder før Berlin-kongressen i juli havde DLF indsendt flere forslag, som har til hensigt at gøre arbejdet i verdenslærerforbundet mere demokratisk. Men de fleste DLF-forslag kom ikke til afstemning. For da de havde været gennem en behandling i EI, var de blevet indarbejdet i styrelsens egne forslag, fortæller Anders Bondo Christensen.

»Vi fik de væsentligste ting gennemført, men vores forslag om, at man højst må sidde på en post i styrelsen i to valgperioder, blev stemt ned«.

Anders Bondo er særdeles godt tilfreds. »Vi fik meget igennem og fik rejst en vigtig debat. Men næsten endnu vigtigere er det, at hele kongressen forløb godt. Det er vigtigt at udveksle erfaringer med kolleger. Vi kan lære meget af hinanden. Og så er det rigtig godt at opleve, at vi står sammen om de samme udfordringer. Vi kommer fra 169 lande - rige og fattige, demokratiske og totalitære - men de grundlæggende ting er vi fælles om. Regimers ønske om styring og kontrol slår igennem overalt, så også den diskussion har givet os nye vitaminer til vores hjemlige debat«, siger DLF's formand.

Nordiske lærere koordinerer

Ud over formanden og næstformanden, Stig Andersen, havde Danmarks Lærerforening seks delegerede med. Fra forretningsudvalget deltog Astrid Schjødt Pedersen og Lotte Lange. Fra hovedstyrelsen deltog yderligere københavner-lærernes formand, Jan Trojaborg, Birgitte Baktoft og Henrik Poulsen. Formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Kresten Bang Heinfelt, var med som observatør.

Nogle uger før kongressen var DLF's delegerede samlet for at gennemgå dagsordenen og de mange og ofte lange resolutioner og for at fordele arbejdet imellem sig, og tidligt hver morgen i kongresugen fra søndag den 21. til torsdag den 26. juli mødtes de delegerede for at gennemgå dagens program og nærlæse resolutioner og ændringsforslag. Senere på dagen holdt man så møde med repræsentanter for de andre nordiske organisationer for at diskutere og koordinere indsatsen.

»I store internationale forsamlinger er samarbejdet afgørende, hvis man vil have indflydelse«, fremhæver næstformand Stig Andersen. »Her har det nordiske samarbejde stor betydning, fordi vi har store og stærke lærerorganisationer, og fordi der står respekt om vores arbejde - blandt andet på grund af et omfattende samarbejde med lærerorganisationer i udviklingslandene. Vi er naturligvis ikke enige om alle emner i Norden, men når vi argumenterer sammen, står vi stærkt, eksempelvis når vi i fællesskab opstiller kandidater til EI's styrelse«, siger Stig Andersen. »Vores store kontaktnet til lærerorganisationer fra mange lande giver os særdeles gode muligheder for også at koordinere indsatsen under kongressen«.