Lærere: Vi skal se mulighederne i it

Mange spænder ben for sig selv ved altid at beklage sig over, at skolens teknologi ikke virker, mener to lærere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At skolens teknologi ofte ikke fungerer optimalt, bør ikke overskygge de muligheder, it giver for at gøre undervisningen bedre og mere interessant, mener to deltagere i workshoppen på Danfoss Universe om Fremtidens Undervisningsfacilitet.

»Man hører ofte lærere beklage sig over, at teknikken aldrig virker. Dermed begrænser de sig fra at bruge it. Det samme sker, hvis man er irriteret over, at eleverne altid sender sms. Så ser man heller ikke mulighederne for at bruge mobiltelefonen konstruktivt i undervisningen«, siger lærer Flemming Høy fra Møllevangskolen i Århus.

Det gælder om at afdramatisere problemerne med teknikken og acceptere, at der kan gå tid med at komme i gang, fordi eleverne ikke altid kan huske, hvor de har gemt deres filer, mener Lars Lærkesen Holm fra Hammerum Skole ved Herning.

»Vi skal være modige nok til at slippe eleverne løs med teknikken og tro på, at de lærer noget. De har bedre styr på it end mange lærere, så vi skal lægge holdningen væk om, at vi skal vide det hele. Eleverne kan styre teknikken selv, og de skal nok bruge deres faglige kundskaber, hvis de arbejder med et problem, som de brænder for«, siger Lars Lærkesen Holm.

Det er en sandhed med modifikationer, at læreren ikke behøver vide bedst, når det gælder it, mener Flemming Høy.

»Vi er nødt til at sætte os ind i, hvordan udstyret virker. Ellers kan vi hverken få ideer til, hvordan vi kan bruge det i undervisningen, eller hjælpe elever, der går i stå«, siger Flemming Høy.

Ledelsen skal spænde ben

Undervejs i workshoppen fik lærerne forstyrret deres planlægning med såkaldte benspænd. De fik blandt andet at vide, at de ikke måtte undervise, at eleverne kan multitaske, og at de færdes i mange læringsarenaer.

Det fungerede fint, mener de to lærere. Men benspændene måtte gerne have været hårdere, så de virkelig havde fået deltagerne til at tænke.

»Vi er faktisk gode til at tænke ind, at eleverne lærer mange andre steder end i skolen. Men det strander ofte på, at eleverne ikke kan finde ud af at inddrage de resurser, de møder uden for skolen. Der ligger en udfordring i at lære dem det«, siger Flemming Høy.

Hjemme på skolerne kan ledelsen sætte en anderledes ramme ved for eksempel at smide et benspænd ind om, at lærerne skal inddrage moderne teknologi i et bestemt antal timer, mener Lars Lærkesen Holm.

»Så vil vi være nødt til at tænke over, hvordan vi bærer os ad. Moderne teknologi er ikke en kvalitet i sig selv, men vi kan bruge det til at trække undervisningen ud af lokalet og gøre eleverne til små forskere«, siger han.