Vagn Rabøl Hansen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 20. maj døde Vagn Rabøl Hansen efter lang tids sygdomskamp.

Vagn Rabøl vil være kendt for Folkeskolens læsere som en engageret og dygtig forsker. Til det sidste var han optaget af undervisnings- og samfundsspørgsmål. 'Intet er så praktisk som en god teori', sagde han, og selv mens sygdommen sled i ham, var han meget opsat på at få gjort sit forskningsprojekt om 'mønsterbrydere' færdigt, fordi indholdet var vigtigt. Han brændte for det, han beskæftigede sig med, og i Folkeskolens tillæg om lærere i fremtidens skole, som udkom i forbindelse med DLF's jubilæum, fortæller Vagn Rabøl om, hvad det betyder for børn og unge, at lærere er til stede som personer - at de engagerer sig i eleverne som mennesker og som enkeltpersoner.

Vagn Rabøl var cand.psych. og seniorforsker ved Danmarks Pædagogiske Institut, hvor han blandt mange emner har forsket i kognitiv udvikling og skolestart. I de seneste år gjaldt det undervisningsdifferentiering og vilkårene for dem, han kaldte 'højdespringere' og 'mønsterbrydere' - han var optaget af, hvordan lærerne kan understøtte den enkeltes udvikling, så alle kan få de udfordringer, der støtter dem bedst. Og han søgte at finde frem til faktorer, der gør, at enkeltpersoner kan bryde gennem sociale barrierer. Vagn Rabøl og hans forskningsindsats vil blive husket.

Thorkild Thejsen