Muligheder - og sikkerhedsventil

Timer fra betroet-puljen, udviklingspuljen og fem ekstra timer danner helt ny tidspulje på skolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tag en skole med 20 lærere. 20 gange 155 er 3.100. Det betyder, at lærerkollegiet med tillidsrepræsentanten i spidsen sammen med skolelederen har 3.100 timer, som de i fællesskab kan fordele ekstra oven i den forberedelsestid, som lærerne er sikret i forvejen. De kan for eksempel vælge at give 200 ekstra forberedelsestimer til et par lærere, der har usædvanligt mange undervisningstimer det kommende skoleår, fordele 800 timer mellem fire lærere, der arbejder med et udviklingsprojekt, og så dele resten jævnt ud til alle lærere som tid til fælles forberedelse og lærersamarbejde. Og året efter kan de så gøre på en helt anden måde - blot skal hver lærer have mindst 50 timer af puljen.

Det er de helt nye muligheder, der ligger i mæglingsforslaget, som nu er sendt til urafstemning blandt Danmarks Lærerforenings medlemmer. Men der ligger også en sikkerhedsventil i de nye overenskomstparagraffer. For kan lærere og ledelse ikke blive enige, træder automatikken til. Så leverer hver 30 timer til en pulje, som fordeles forholdsmæssigt til de lærere på skolen, som har flere end 600 undervisningstimer årligt.

En krone og fire øre

I mæglingsforslaget er fem ekstra timer tilkøbt for en lille del af de lønstigninger, der lå i det forkastede forslag. Pengene hentes af det nye undervisningstillæg på timer mellem 300 og 750 årlige undervisningstimer. For de unge lærere på ny løn reduceres det med en krone og fire øre til 21,08 kroner i timen. For de lærere, der forbliver i anciennitetslønsystemet, falder tillægget med en krone og 38 øre til 4,15 kroner. For en lærer på ny løn med 630 undervisningstimer er det for eksempel cirka 350 kroner årligt, man må vinke farvel til.

De fem timer, der på denne vis er 'købt', slås sammen med 25 timer, som tages af de 400 timers 'betroet tid' i den forkastede aftale, og ligger i en tilbagefaldsmodel som en pulje til forholdsmæssig fordeling blandt de lærere, der har flest undervisningstimer. Men hensigten er, at man på skolen skal slå timerne sammen med 125-timers-puljen til samarbejde og udvikling og fordele dem blandt lærerne efter aftale mellem tillidsrepræsentant og skoleleder.

Der er ét andet hovedelement i mæglingsskitsen, nemlig en tekst, der skal sikre, at der ikke forsvinder ressourcer ud af lærernes arbejdstidsaftale, ved at enkelte skoleledere eller kommuner begynder at skære ned på elevernes frikvarterer, som nogle har frygtet. I teksten lover parterne hinanden, at det ikke er meningen, at der skal reduceres hverken i frikvarter eller i lærernes tid til klargøring før undervisningen.

Forligsmandens mæglingsforslag findes i sin helhed på Danmarks Lærerforenings hjemmeside www.dlf.org.

Børnehaveklasseledere og amtsskoler

Noget af det, der tog tid i den sidste fase af forhandlingerne i Forligsinstitutionen, var at oversætte enigheden om en løsning for lærerne i folkeskolen til at gælde for børnehaveklasselederne, de ansatte på amtsskolerne og medlemmerne af nogle af de andre organisationer i Lærernes Centralorganisation.

For børnehaveklasseledernes vedkommende opstår en ny pulje på 75 timer ved sammenlægning af udviklings- og samarbejdspuljens 50 timer med 20 timer fra 'betroet tid'-puljen og de fem tilkøbte timer. Puljen fordeles til udvikling, lærersamarbejde og individuel forberedelse, alle skal have mindst 25 timer, og tillidsrepræsentanten har aftaleret. Bliver man ikke enige, er tilbagefaldsreglen den 50 timers udviklingspulje fra det forkastede forlig samt en forhøjelse af tiden til hver enkelt børnehaveklasseleders individuelle forberedelsestid til 345 timer årligt.

På de amtslige specialskoler nedsættes det nye faste tillæg fra den forkastede aftale fra 25.714 kroner årligt til 25.023 kroner. For de 600 kroner 'købes' fem timer, som foreløbig lægges oven i den nye pulje til fælles forberedelse, som dermed bliver 80 timer per lærer per skole, hvoraf den enkelte lærer har krav på 50 timer. I løbet af overenskomstperioden vil parterne så vurdere, om der er behov for en ordning i stil med den i den kommunale folkeskole, der sikrer forberedelsestiden til lærere med særligt mange undervisningstimer.

Forhadt ord væk

Mange lærere har følt sig provokeret af udtrykket 'betroet tid' om den nye pulje til individuel forberedelse. Betegnelsen 'betroet tid' var et krav fra arbejdsgiverside, men da man igen satte sig til forhandlingsbordet, efter at det første forlig var forkastet, var Kommunernes Landsforening alligevel til at flytte på det punkt. Fremover kaldes puljen til lærerens egen personlige forberedelse for 'individuel tid'.