Anmeldelse

Kritiske og krævende forældre i skolen

Kritiske og krævende forældre i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange banaliteter og selvfølgeligheder og meget lidt nyt om skole-hjem-samarbejde i dette hæfte. Forfatterne har tidligere udgivet et hæfte med samme titel, som henvender sig til pædagoger i børnehaver, og som også er blevet anmeldt i Folkeskolen. Mange synspunkter og informationer derfra gentages her.

Fakta:

Titel: Kritiske og krævende forældre i skolen

Forfatter: John Aasted Halse, Keld Rasmussen

Pris: 66 kroner

Sider: 48 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Pædagogisk Forum

Hovedtemaet er det belastende samarbejde med de forældre, som er meget kritiske, samtidig med at de fralægger sig ethvert ansvar for undervisning og opdragelse af deres børn i skolen og for klassens fællesskab. En anden gruppe forældre, der også tager urimeligt meget af lærernes tid, er de omsorgssvigtende, belastede forældre, som i deres magtesløshed og manglende evne til at takle egne problemer har givet op. Hæftet kommer med konkrete forslag til, hvordan man griber samarbejdet med disse forældregrupper an.

Selv om hæftet efter min mening beskriver skole-hjem-samarbejde forenklet, overfladisk og spartansk, i betragtning af at det henvender sig til lærere, skoleledere, ansatte i skolefritidsordningen og til skolebestyrelser, kan det alligevel bruges som et redskab i forbindelse med en diskussion i et teamsamarbejde. Der er ofte langt fra de seriøse og grundige værker, der i de sidste par år er udkommet på dansk om emnet, til folkeskolens resursefattige hverdag, hvor det kan være svært at få tid til overordnede diskussioner, og efteruddannelsen på området er alt for ringe. Derfor kan dette hurtigt læste hæfte bruges til en begyndende diskussion af forældresamarbejde, som så kan føre til arbejde med mere dybtgående og grundige værker. I litteraturlisten savner jeg imidlertid en række relevante titler.