Khamosu-teknisk bedøvelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Khamosu X23

Hjortespring Parken 15, 2730 Herlev, telefon 4484 2713.

Medvirkende: Tatjana t'Felt. Scenografi: Richard Mayoute.

Aldersgruppe: Ti år og opefter. Pris: kroner 5.500.

Det starter så godt med en smuk videoprojektion, som suger os ind i forestillingen. Videoen afløses af Tatjana t'Felt, som danser en pas de deux med sin egen skygge. Stilen er en blanding af modern dance a la Martha Graham, asiatisk og afrikansk dans samt fysisk teater med brug af masker. Hun danser præcist og energisk og trækker al vores opmærksomhed mod hendes krops transformationer fra fugl til samurai. Vores koncentration skærpes, og vi er klar til at opleve.

Men så starter fortællingen iscenesat i en videoscenografi. 'Khamosu' er eventyret om faraoens søn, som drages mod Thot's bog, som indeholder svaret på mysteriet om livet og døden. Han kommer omkring mumien Nenofer, som er begravet i en pyramide, og den smukke unge kvinde Thoubouï, som viser sig blot at være en illusion.

Videoen er smuk, og vi føres rundt i gangene i en pyramide og kommer dybere og dybere ind i bygningen. Pludselig står mumien fra videoen på scenen, som dukker den op fra ingenting. Man bliver forundret og tror et øjeblik på magien. Hurtigt blev jeg dog træt af al den teknik, som virkede hæmmende for danseren.

Det er en fin ide på tankeplanet, men det fungerer ikke i praksis. Det virker kluntet med sammenstillingen af menneske af kød og blod og en video, og forsøget på at give forestillingen et filmisk udtryk lykkes ikke.

T'Felt spiller alle roller, og det gør hun desværre ikke nuanceret. Karaktererne flyder sammen på grund af hendes monotone stemmeføring, og det er måske derfor, historien virker uinteressant.

Havde den fransk-danske gruppe X23 derimod danset derudad og gjort brug af danserens forcer, så havde de med sikkerhed skabt en god forestilling, fordi det er det, de kan. At danse.

Mette Stentoft