Er computerspil voldelige?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det IT-fremmelige (informationsteknologi) USA er man begyndt at retsforfølge software-imperierne bag actionspil (læs 'skydespil' ) som Doom, Duke Nuk'em eller Quake. Man mener 'over there', at actionspil kan fremprovokere voldelige handlinger hos børn og unge. Heldigvis har debatten omkring dette emne haft en mere jordnær drejning i de danske medier. Medierådet har nyligt udgivet rapporten 'Gennemgang af computerspil'. Den giver et godt indblik i, hvilke problemstillinger der er på computerspilsområdet. Rapporten fremhæver den ømtålelige 'piratkopiering', men det mest interessante er, at rapporten finder elementer af voldshandlinger i 53 procent af alle de spil, der er udgivet i 1998, men at det kun er i fem procent af tilfældene, at de voldelige actionsformer er påtrængende. Læs hele rapporten på http://www.medieraadet.dk/