Skolestart

Pæne piger og dumme drenge

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- hvorfor er der ingen børn der opfører sig, som de har hjerne til?

Af Ann-Elisabeth Knudsen

216 sider, 249 kroner

Schønberg

Forfatteren er dels teoretisk hjerneforsker, dels observatør af 'anderledes' børn i børnehaver og i skolestarten. Den kombination giver hende en utrolig styrke, når hun argumenterer for sine specielle mærkesager:

Børn bør i perioder kønsopdeles for at tage udgangspunkt i deres forskelle i hjerneudvikling og -modning, så der kan undervisningsdifferentieres tilstrækkeligt. Drenge bør starte i skole et år senere end piger. Det er i høj grad også kulturelt betingede forskelle i forældres og professionelles behandling af de to køn, der udbygger de biologiske forskelle, der ligger i de to køns udbygning af forbindelser og modning i hjernebjælken.

Bogen giver en meget grundig redegørelse for hjernens opbygning og kønsforskelle i drenge- og pigehjerner. Herudfra gives kompetente bud på, hvordan piger og drenge som følge af deres hjernemæssige forskellighed bør stimuleres forskelligt i læringssituationer, og der gives anvisninger på, hvordan drenge kan stimuleres, så de får en chance for hurtigere end ellers at hale ind på pigerne. Det er en proces, der skal påbegyndes i børnehaven.

Der er spændende kapitler om pige- og drengeidentitet og pige- og drengeleg, og der gøres en del ud af sprogvanskeligheder og dysleksi.

Forfatteren argumenterer mod det urimelige i, at piger bruges som 'lim' mellem urolige drenge i klassen, og at de kun får manglende selvværd ud af at være, som vi voksne forventer af dem.

Det er kort sagt en bog, der giver masser af stof til eftertanke hos alle, der har med de nul-niårige børn at gøre i børnehaver og skoler. Den er en gave til voksne, der ønsker at sikre, at piger får det optimale ud af deres udviklingspotentiale, og at drengene får den hjælp, de har brug for i skolestarten.

Lise Buhr