Kristendomskundskab, Pædagogik

Pædagogik i kristent perspektiv

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Carsten Hjort Pedersen

292 sider, 295 kroner

Credo Forlag, udgivet i samarbejde med Kristent Pædagogisk Forlag

www.credo.dk

'Pædagogik i kristent perspektiv' er på mange måder en usædvanlig bog, fordi den belyser, dels hvilken betydning den kristne tro har for pædagogikken, dels hvilken betydning pædagogikken har for den kristne tro, og den tydeliggør, at netop et kristent livsgrundlag rummer værdifuldt potentiale i de pædagogiske udfordringer. Men at gøre børn til gode kristne er i vore dages danske folkeskole en umulighed. Dog er det en af bogens styrker, at den både grundigt, veldokumenteret og klart viser forfatterens eget forkyndende undervisningssyn. For selv om man på ingen måde kan eller bør bruge denne bog som baggrund for sin undervisning i folkeskolen, så er det en bog, der på fornemste vis forholder sig til en skarp skelnen mellem forkyndelse og undervisning.

Hovedafsnit I er en indføring i de kristne grundtanker, der har relevans for pædagogikken. Vi bliver gjort bekendt med vor egen syndighed som konsekvens af arvesyndsdogmet og gøres opmærksomme på vor afhængighed af Gud som det styrende og handlende element i vor hverdag. Luthers og Grundtvigs menneskesyn gennemgås, og det gøres klart, at opdragelse og undervisning handler om livshjælp, og derfor må læreren være en synlig autoritet i forholdet til eleven, da han/hun er den nærmeste næste for eleven. Men det er hårrejsende læsning!

I hovedafsnit II ses pædagogikken på kristen grund, og her lægges kortene virkelig på bordet, og man føres ind i den tankegang, som er det styrende element i de kristne friskoler, hvor det forkyndende overblik let bliver til et egentligt overgreb på vore børn. At kristendomsundervisningen på de kristne friskoler er lig med dåbsoplæring, kan ikke komme bag på nogen; men at dette kristne livs- og menneskesyn også har gennemgribende konsekvenser for biologiundervisningens evolutions- og skabelseslære, på seksualundervisningen som underviser i god kristen seksualmoral og i historie, hvor Gud igen er det styrende element, er lidt mere, end jeg personligt kan klare.

Heidi Friborg Christophersen