Klasselærerfunktionen, Livet i klassen

Stop mobning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Sylvia Laserow

108 sider, 437,50 kroner

Alinea

At blive skadet for livet, fordi man var udsat for mobning, er en kendt og kedelig erhvervsrisiko for skoleelever. Dette materiale påpeger, at vi voksne i skolen skal søge at stoppe mobning med alle midler - ikke kun for de mobbedes skyld, men også for at sikre, at mobberne ikke går videre op ad kriminalitetstrappen.

Materialet 'Stop mobning' er et 15-lektioners-kursus med det formål, at samværet blandt eleverne går fra mobning, hån og slagsmål til empati og kommunikation. Kurset er et praktisk og konkret værktøj til brug i indskolingen og på mellemtrinet. En trin for trin-metode, der giver muligheder for, at eleverne gennemgår en følelsesmæssig proces og øger deres sociale kompetence. Materialet indeholder detaljerede lektionsbeskrivelser og kopiark med breve til forældre samt replikker til rollespil.

For nogle vil detaljeringsgraden virke for overvældende, når for eksempel hver lektion skal starte med: 'Hej, hvordan har I det i dag?', og klassen skal svare i kor: 'Goodt!' Eller når hver lektion slutter med replikken: 'Tak for i dag, I har været meget dygtige alle sammen!' Det er jo bestemt ikke sikkert, at det går som forventet. Men for de lærere, der vil i gang med at gøre noget for at stoppe eller forebygge mobning, og som savner ideer til hvordan, har dette materiale et skræddersyet og seriøst kursus lige til at gå til.

Dorte Olsen