Historie, Samfundsfag

Ægte dansk?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indvandringen til Danmark - før og nu

Af Birthe Lauritsen

72 sider, 175 kroner

Alinea

Gavebogen

- hvad har vi fået af de fremmede?

Af Mikael Witte

128 sider, 188 kroner

CDR-Forlag

Vi skal vist tilbage til besættelsestiden for at finde en så hed debat om danskhed som den, der føres i dag. Der holdes konferencer om danskhed, der forskes i danskhed, der skrives bøger om danskhed, og nu skrives der også skolebøger om danskhed - det vil sige, det er nu lidt snyd, for de to titler handler i virkeligheden om indvandringen til Danmark og den indflydelse, denne indvandring har haft på udviklingen af dansk kultur.

I grunden er budskabet og intentionerne de samme: Ved at gøre opmærksom på, at den danske identitet og kultur er skabt ved indvandring helt tilbage fra Arilds tid - han var også indvandrer - vil forfatterne gerne gøre diskussionen for og imod indvandring og indvandrere mere intelligent og nuanceret. Nu også for skoleelever - men ikke så få voksne og (u)følsomme kunne såmænd have godt af at udvide deres viden og horisont med disse bøger, som de også vil kunne læse og oven i købet forstå - med lidt god vilje.

Begge går helt tilbage i historien og trækker linjerne op i en generel indledning, men griber ellers emnet forskelligt an. Den førstnævnte bruger eksemplariske grupper og enkeltpersoner, for eksempel kartoffeltyskere og roepolakker, Maria Hørby og Naser Khader, og fortæller deres historie i korte træk. Wittes bog er opbygget som et leksikon, hvor hvert bogstav er udgangspunkt for et eksempel på ting eller fænomener, vi har modtaget udefra: Afrohår, bukser, chokolade og Dannebrog for nu ikke at nævne nogle i flæng. Som det ses, kan eksemplernes relevans diskuteres, men det tager forfatteren brodden af i forordet, og når det kommer til Q, quickstep (!), X, xylofon, og Z, zoologisk have, er mulighederne begrænsede.

I begge titler bliver nogle forhold, især hvad angår de ældste tider, nok trukket lidt hårdt og overforenklet op, når således Witte skriver om polakker og russere allerede i stenalderen, mens Birthe Lauritsen behandler kristendommen lidt lemfældigt og skriver, at pinse drejer sig om Jesu opstandelse, og at fastelavn oprindeligt er en hedensk fest - det samme kan siges om julen.

Men det er begge gode bøger, som på enkel vis gør opmærksom på, at det at være rigtig dansker højst kan handle om en lidt særegen og samtidig meget forskelligartet måde at forvalte kulturimport på - bortset fra det formelle med statsborgerskab naturligvis.

Det er da interessant, at selv ærkedanske ikoner som Holger Danske, oprindeligt en fransk digthelt, og Dannebrog, Johanniterordenens banner og i øvrigt også flag for sydligere provinser, simpelthen er importvarer.

Begge titler vil være anvendelige i emnearbejder i de ældste klasser og i nogle tilfælde som supplerende materialer også hos de yngre elever.

Hans Erik Berthelsen