Historie, Dansk

Børn i Danmarks historie 1658

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Marie og Christoffer fra Sprogø

Børn i Danmarks historie 1765

Thomas og Ingeborg fra Soelegården

Af Pia Sigmund

48 sider, 137,50 kroner

Lærervejledning:

47 sider, 373,75 kroner

Alinea

Et dejligt materiale, man har lyst til blot at skrive: Køb det! Nå, ja, og: Brug det. Smukt, indbydende, kompetent, anvendeligt, rosen vil næsten ingen ende tage.

Bøgerne er de første i en serie, hvor et par børn er omdrejningspunktet. Det skulle være rigtige, dengang levende børn, omend der naturligvis er digtet frit om deres faktiske dagligdag, tanker og gøren og laden, så resultatet bliver en slags faktion. Vi erfarer om deres egn, bolig, familieforhold, næringsveje, tro, overtro og kultur i øvrigt, ligesom der - især i bogen om Sprogø-børnene - er udblik til begivenhederne i den store verden, her svenskekrigene. De store begivenheder er ikke så fremtrædende i 1765-bogen, men her er der en ansats til et sidespring vedrørende Struensee-perioden, om man skulle ønske at inddrage den. Det er således både lokal-, kultur- og politisk historie i børnehøjde.

Teksten er velskrevet, enkel og forståelig. Dog har forfatteren problemer med nogen/nogle, idet hun nogle gange skriver nogen gange og kun nogle gange korrekt nogle gange. Det havde været i orden, hvis hun ikke nogen gange skrev nogen gange.

Der er ingen billeder af de autentiske børn, her kommer Charlotte Clantes klare, enkle og diskret humørfyldte tegninger ind. Faktisk kniber det også med øvrige lokale illustrationer, hvorfor der må tyes til billeder af fænomenerne fra andre egne og lande, men det går alligevel, skønt der her kan udfindes en ubetydelig fejl, og i det hele er bøgerne meget flot, relevant og varieret illustreret og tilrettelagt af Susanne Gamsgaard.

Lærervejledningen er nem at have med at gøre. Der er supplerende historisk baggrund, som kan være god at støtte sig til, oplæg til tværfagligt arbejde og undervisningsforløb efter storylinemetoden samt andre metodiske forslag, medielister og 21 supplerende kopisider, ikke alle lige relevante. Således er der såkaldte 'skabeloner til storylinearbejde', udvalgte tegninger i sort/hvid af bogens personer med videre - ?

Den bagatel skæmmer heldigvis ikke helheden. Vi kan glæde os til de næste bøger i serien, hvis de lever op til standarden, der her er sat.

Hans Erik Berthelsen