Studerende og erhvervsfolk udvikler læringsspil

CVU Jelling har skabt et laboratorium - Galaxy Lab - til kreativ udvikling. I første omgang er det blevet til to spil

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Johnny Jetset er bladudgiver, og han vil udgive et ungdomsblad. Men han kender ikke meget til målgruppen, så han har brug for hjælp. Her kommer eleverne fra 6. klasse og opefter ind i billedet. De skal komme med ideerne og skabe en succes for Johnny Jetset. Han tjener penge, og de får point i konkurrencen med de andre elever og deres ungdomsblade.

»Alt på ét blad« hedder spillet, hvor Johnny Jetset huserer. Det er et brætspil til undervisningsbrug. Spillet er udviklet i Galaxy Lab på CVU Jelling. Det er et laboratorium for innovativ læring, hvor studerende, seminarielærere, skoler, institutioner og erhvervsliv sammen har skabt dette spil og et rollespil, »Space Innovator«, der henvender sig til grupper, der ønsker at udvikle deres samarbejdsrelationer.

De to spil er blevet til i workshopper, testet i målgrupperne, videreudviklet og testet igen. CVU Jelling har fået økonomisk støtte af Selvstændighedsfonden til oprettelsen af Galaxy Lab. Fonden er stiftet i samarbejde mellem regeringen og en række organisationer og virksomheder for at styrke iværksætteri og innovation i uddannelsessektoren.

Spillene er det første arbejde fra Galaxy Lab. Meningen er at skabe samarbejde mellem de studerende på pædagog- og lærerseminariet og omverdenen.

Læring med spil

»Moderne børn tænker i helheder. Man planlægger sig ikke frem til en god ide. Den måde, vi griber skole an på, kan godt dræbe innovationen hos de kommende generationer. Vi gør ting i rækkefølge, så det bliver forudsigeligt for pædagoger og lærere, men som ung har man komplekse måder at være sammen på. I seminarieverdenen har vi gjort den vigtige opdagelse, at læring ikke følger af sekventiel opbygning, men sker i komplekse fora«, sagde Ole Grangaard Olesen, studierektor på pædagoguddannelsen i Jelling, som forklaring på oprettelsen af Galaxy Lab, da han bød velkommen på en konference om innovation og spil som læringsredskab.

»Innovation og entrepreneurship har betydning i uddannelse«, sagde han.

Samme holdning har Thomas Duus Henriksen, der er spiludvikler på Learn­ing Lab Denmark. Han fortæller, hvorfor spil kan bruges i undervisning.

»Målet er at motivere, at yde feedback til deltagerne, og i spil kan man få engagementet og den gode historie ind«, mener han.

Men han understreger, at det er den indbyrdes diskussion, eleverne lærer af.

»Spillet i sig selv er okay, men det er dét, det sætter i gang, der er interessant«.

Det handler om at prøve at være systematisk kreativ, og det kan spil. Man skal ikke bare blive god til at spille spil. Det bliver først interessant, når man lærer af spillet. Lærer noget, man kan bruge andre steder i andre situationer.

Produktudvikling

Lige nu er det spil, der optager folkene i Galaxy Lab, men det kan være alt andet, der fremmer kreativitet og innovation, fortæller de.

»Vi har fundet ud af, at vi kan udvikle konkrete produkter. På fire måneder fik vi udviklet og produceret to spil. Nu tror vi på det«, lyder det fra deltagerne i spiludviklingen.

De fortæller, at de var meget spændte på projektet, om de kunne levere varen, og at det var angstprovokerende for dem at skulle samarbejde med så mange forskellige - blandt andet fra erhvervslivet.

Galaxy Lab har eksisteret i et år, og der er indtil videre afsat penge til endnu to år.

Læringsspillene kan downloades på www.cvujelling.dk