Anmeldelse

Buntes Deutsch

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange faktorer gør sig gældende, når vi lærere vælger grundmateriale til undervisningen. Derfor er det positivt, at endnu et materiale til tidlig sprogstart i tysk i 6. klasse har set dagens lys.

"Buntes Deutsch"-grundbogen med indlagt elev-cd er inddelt i otte kapitler af passende omfang i forhold til emnebearbejdelsen og det ugentlige timetal på to timer. Indholdssiden er bygget op omkring den 12-årige Paula fra Berlin. De nære og genkendelige emner er i fokus: Paulas hverdag, familie, venner, fritid, ferie og skole. Indholdet formidles overvejende gennem små, overskuelige tekster med en sværhedsgrad, som er nemt tilgængelig for eleverne. Teksterne suppleres løbende med relevante Landeskunde-informationer, der optræder i små info-bokse.

Opgavesiden lægger overvejende op til pararbejde; opgaverne i grundbogen tager direkte udgangspunkt i de enkelte tekster. Arbejdshæftet indeholder varierede, supplerende opgaver af såvel reproducerende som producerende karakter med udgangspunkt i grundbogens tekster. Indholdsforståelsen er tillige i fokus. Hvert kapitel afsluttes med en evaluering tilrettelagt som en selvtest, hvor eleverne arbejder sammen parvis.

Lærervejledningen er overskuelig med en præsentation af materialet og en kort indføring i de væsentligste pædagogiske intentioner. Dernæst en udførlig skridt for skridt-vejledning til de enkelte kapitler samt tilhørende kopiforlæg.

Materialets layout er indbydende og overskueligt.

Eleverne får mulighed for at tilegne sig et ordforråd, der gør dem i stand til at fortælle og samtale om sig selv, familie, venner og hverdagslivet i al almindelighed. Indholdssiden giver gode muligheder for at arbejde kontrastivt.

Forfatteren pointerer, at materialets omdrejningspunkt er den handlingsorienterede undervisning med vægt på spørge-svar-teknikker, enkle kommunikationsstrategier og eksempler på kultur og levevilkår i Tyskland. Grammatik og sproglige problemfelter sættes der ikke specifikt fokus på.

Materialets indhold og tilrettelæggelse er i god overensstemmelse med dets intentioner og Fælles Mål. Eleverne får mulighed for at møde det tyske sprog på en lettilgængelig og lærerig måde.