Ældregrupper adopterer skoleklasser

Eleverne følges af deres reservebedste gennem hele skoletiden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn har behov for kontakt med voksne, der har god tid.

Det er en af konklusionerne fra bogen 'Det bedste ved at have en bedste', som er udarbejdet af børn i forbindelse med et projekt om generationer.

I Viborg er samarbejdet mellem ældre og skolebørn en succes. Byens ældre mødes i en studiekreds og bliver opfordret til at tage aktiv del i skolebørnenes hverdag. Studiekredsen adopterer så en klasse, og til hvert barn bliver knyttet en ældre, som følger eleven hele vejen gennem skoleforløbet. Samarbejdet har fungeret i 23 år, og modellen anbefales af skolelægen.

- Der er i dag alt for mange børn, der ikke har en fast voksenkontakt på grund af skilsmisser og den slags, siger projektleder Ulla Brita Gregersen.

- Skolelægen anbefalede ældregruppen, at børnene knyttes til en bestemt ældre, for at de kan opnå fortrolighed og lære hinanden bedre at kende, siger hun.

Bruger hinanden

Ulla Brita Gregersen har fem studiekreds under fritidsloven i Viborg. Herfra formidler hun kontakten mellem de ældre og skolerne. Hun siger:

- Det er et utroligt givtigt samarbejde for begge parter. Vi bruger hinanden. Hvis børnene har emner i historie eller dansk, kommer ældregruppen ud og fortæller om gamle dage. De ældre deltager også, hvis børnene skal lave teater eller skal male. Vi har lige været i teatret og se et 'Momo' - børn og ældre sammen. Også til jul kommer de ældre ud på skolen og hjælper med at lave julepynt eller fortæller om julen, som den var, da de var børn. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad vi kan bruge hinanden til.

Ældregruppen kommer på besøg i deres 'adoptivklasse' cirka en gang hver tredje måned.

- Der knyttes nogle menneskelige bånd mellem børnene og de gamle, som er uvurderlige, siger Ulla Brita Gregersen. Og selvom vi hjælper børnene i skolen, er der ikke tale om, at vi tager jobbet fra lærerne. Men det er nu engang nemmere at lære 25 børn at strikke, når der er 25 par hænder til at hjælpe dem med det.

- Vi tager også ud til enkeltstående arrangementer, fortæller Ulla Brita Gregersen.

- Og børnene elsker det. Vi var ude for, at en fra ældregruppen havde været ude i en større klasse og fortælle om besættelsestiden. Om eftermiddagen kom en af eleverne racende på sin cykel gennem parken. Da han fik øje på den ældre, stoppede han op og satte sig på bænken ved den ældre og bad ham fortælle lidt mere.

Ikke kun underholdning

En af grundtankerne bag studiekredsen er, at de gamle ikke kun skal underholdes, men også engagere sig i samfundet og være en aktiv del. Men det er ikke kun de gamle, der skal yde. Det er mindst lige så vigtigt, at lærere, skoleleder og forældre er positive over for et godt samarbejde.

- Der, hvor det fungerer bedst, er der, hvor de pågældende lærere og ældre kender hinanden godt. Det skal være en succes for begge parter.

- Jeg tror på, at der er fremtid i det, siger Ulla Brita Gregersen.

- De gamle siger, at de arbejder for fremtiden.dhs