Historie, Dansk, Tværfagligt

Verdens Børns Grundlov

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Marie Hansen

48 sider, 138 kroner

Højers Forlag

Telefon 9812 2642

FN's konvention om barnets rettigheder har givet titel til denne bog, der på den ældste del af de mellemste klassetrin vil kunne inddrages i en række oplagte diskussioner om elevernes egne og andre børns forhold.

I første del berettes generelt og meget sagligt om menneskerettigheder og arbejdet i organisationerne Unicef, Red Barnet og Amnesty International - og derefter følger otte fiktive, men realistiske fortællinger om børn fra forskellige lande. Her behandles rædselsfulde emner som børnearbejde, børnesoldater, gadebørn, slavelignende arbejde, flygtninge og pædofili. Fortællingerne er opbygget uden en egentlig slutning, og det er således op til eleverne selv at digte videre. Nogle af dem kunne foregå i Danmark og opfordrer derfor til direkte at drøfte elevernes egen verden - andre foregår i ikke-navngivne tredjeverdenslande.

Bogen er illustreret med stregtegninger i sort-hvid af de involverede personer, og der er efter hver fortælling nogle forslag til spørgsmål, der kan anvendes som oplæg til samtale og diskussioner. Og for lettere at sætte begivenhederne i relation til Børnekonventionen er der ved den enkelte historie henvisning til relevante artikler i konventionen.

Bedst vil indholdet og især de otte fortællinger kunne bruges til at supplere et større undervisningsforløb om børns rettigheder - både elevernes egne og andres rundt om i verden - med inddragelse af mange andre materialer, herunder ikke mindst de forskellige organisationers net-baserede tilbud og ideer til forløb.

Kaare Øster