Børnehaveklasse/skolestart

Lommeguiden om indskoling og SFO

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Hans Martin Jepsen

Lommeguideserien

57 sider, 79 kroner

Kroghs Forlag

'Lommeguiden skal ses som et værktøj til at få overblik over, hvilke muligheder der er for at få lærer- og pædagogkultur til at virke sammen...'

Sådan står der i forlagets introduktionsskrivelse, og da der er fokus på de lovmæssige bestemmelser for området, ligesom der i en beskrivende artikel fortælles om, hvordan praksis på en fiktiv skole fungerer, henholdsvis ikke fungerer og hvorfor, kan lommeguiden naturligvis være anvendelig for den travle skoleleder og som indlæg i målsætningsdebatten på skolen.

De to forfattere til bogens artikel fra det virkelige liv, Inger Nøddekær og Karin Vilien, har ikke meget nyt at tilføre den igangværende debat og udvikling. De ser og beskriver de kendte centrale problemfelter udmærket - og de giver stort set de kendte løsningsforslag.

Forfatterne påpeger klart skoleledelsens ansvar for pædagogisk kontinuitet i hele skolens virksomhed, men det er helt uklart, hvor børnehaveklasselederne befinder sig i deres univers.

Vigtigheden af, at samarbejdspartnerne har kendskab til hinandens praksis og pædagogik, fremhæves, men en central personalegruppe i indskolingen, de pædagoguddannede børnehaveklasseledere, nævnes slet ikke i bogen.

Som sagt i indledningen kan denne lille bog bruges som det, den er: En lommeguide!

Lise Døssing Hansen