Mere arbejde til alle

Arbejdstidsdelen vil betyde en forringelse for lærerne, mener Lena Lynge

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdstiden er aftalens svaghed. Den giver mere arbejde til alle lærere', siger amtskredsformand for Københavns Amt, Lena Lynge.

Især lærere med mange undervisningstimer vil få en forringelse, men Lena Lynge mener, at det vil gå ud over samtlige lærere, fordi tallenes størrelse simpelt hen ikke er gode nok.

'På et informationsmøde forleden fortalte en tillidsrepræsentant, at lederen på hans skole havde spurgt, om de så alligevel ikke skulle slå de tre stillinger op, som de havde aftalt. For nu kunne de måske spare en lærer eller to. Skolelederen troede, at aftalen trådte i kraft allerede nu og ikke først i år 2000. Men jeg tror, dette kan blive tendensen'.

'Det er som at sætte en meget sulten ulv til at passe høns. Hvis kommunerne kan hente ressourcer dér uden problemer, så gør de det', siger Lena Lynge, der ellers ikke har noget imod de principper, der ligger i forligets arbejdstidsdel.

Med hensyn til løndelen kalder hun aftalen god.

'I forhold til den frygt for nye lønformer, som man kunne have, så er der ikke noget at komme efter i aftalen. Det er et godt stykke arbejde'.

Om der er mulighed for at opnå et bedre resultat i Forligsinstitutionen eller ved et Folketingsindgreb, er ikke til at sige, mener hun.

'Sidste gang blev resultatet da lidt bedre i Forligsinstitutionen. Men i det hele taget forstår jeg ikke dette spørgsmål. Hvorfor har vi så en urafstemning? Jeg mener ikke, det er dét, det handler om her, og ja, måske kan vi opnå et bedre resultat'.

Lena Lynge er endnu ikke nået til anbefalingsfasen, siger hun. Først vil hun have mulighed for at debattere med tillidsrepræsentanterne, og derefter vil hun anbefale.hela