En strålende succes

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en strålende succes, og eleverne er hamrende motiverede', siger fagkonsulent Birte Hasner om den tidlige sprogstart på Hald Ege Skole.

Birte Hasner var på besøg i de to klasser, efter at de i 1997 havde fået dispensation til at starte engelskundervisningen, og hun var begejstret for det, hun så. Elevernes glæde og engagement bekræfter ifølge Birte Hasner, at man i dag uden problemer kan starte sprogundervisningen tidligere, end man gør.

'Eleverne har taget hul på det engelske sprog, længe før undervisningen starter, og de er meget utålmodige efter at komme i gang. De kender mange engelske ord fra fjernsynet, musikken og computerne, og de har en fantastisk receptiv forståelse. Meget af det, man indledte undervisningen med, dengang jeg var engelsklærer, kan eleverne i dag. De kan for eksempel næsten alle sammen tælle til ti på engelsk. Og jeg tror, at vi i de næste par år vil opleve et pres mod en tidligere sprogstart', siger Birte Hasner

'Hald Ege Skole er speciel, fordi de dér har sat faget engelsk på skemaet. Det har ingen andre skoler fået lov til, selv om en del har søgt dispensation. Men på andre skoler må lærerne gerne begynde at stimulere elevernes engelsk før 4. klasse. Engelsk må ikke sættes på skemaet før 4. klasse, men man må gerne arbejde med engelske ord, engelske sanglege, rim og remser i de andre timer, så eleverne er forberedte, når undervisningen begynder i 4.-klasse. Og partnerskaber med klasser i andre lande indebærer, at fremmedsprog naturligt kommer på banen, tidligere end loven anviser'.

Birte Hasner tror, at politikerne i de kommende år vil indse, at det er nødvendigt, at sprogtilegnelsen starter tidligere end i dag.

'Når vi taler om basale færdigheder, nævner vi altid læsningen, men det at kunne engelsk bliver en lige så vigtig kulturteknik i fremtiden. Vi er i øjeblikket det land i Europa, der starter fremmedsprogsundervisningen senest, og selv om vi sagtens kan være vores niveau bekendt, når det handler om at forstå og tale engelsk, bør man nok overveje, om vores elever er så gode til at læse og skrive engelsk, som de skal være for at klare sig i fremtiden'.id