Undervisning med medier

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen til det femte ræsonnement om medier i skolen (Folkeskolen nummer 23, 34 (læserbrev i nummer 47), 49 - alle i 1997). Jeg vil denne gang konkretisere den pædagogiske tilgang til medierne ved simpelthen at give et undervisningseksempel, der gerne samtidig skulle berøre nogle generelle aspekter. Jeg vælger med vilje et fag, der ikke i almindelighed betragtes som oplagt i mediepædagogisk sammenhæng.

Vi er i en 5. klasse i natur/teknik. Elever og lærer har besluttet at følge livet i en lille sø. Man får først en fælles grundviden fra lærer og fra gæster udefra. Herefter deler man sig naturligt op i interessebaserede grupper med henblik på så effektive undersøgelser som muligt. Hver gruppe undersøger så de forskellige aspekter ved biotopen med udgangspunkt i de videnskabelige metoder - observation, registrering og prøvehjemtagning. Af hensyn til spaltepladsen skal jeg ikke gå i detaljer, men pointen er, at medierne kan anvendes med stor fordel. Man kan foretage videooptagelser såvel over som under vandet, gennemfotografere dyr og planter med digitalt fotoudstyr, deltage i internationale Internetkonferencer, der arbejder med lignende problematikker. Her kan man i øvrigt også deltage i reelt videnskabeligt arbejde, idet man kan lægge sine resultater ud på Internettet og dermed bidrage til materiale, der i dette tilfælde sammenligner livsvilkår i småsøer rundt omkring i eksempelvis Europa.

Skal bølgerne gå højt, er det muligt at undersøgelsesholdene i felten umiddelbart hjemsender deres observationer og registreringer til skolen via en bærbar computer og en mobiltelefon, hvor en gruppe foretager sammenligninger med tidligere testresultater og i det hele taget behandler materialet i forhold til det, klassen har aftalt. Gruppen har så mulighed for at bede feltholdet om yderligere undersøgelser.

For at denne øvelse kan lykkes, er det nødvendigt, at der er en lærer med i felten, samt at der er en medieværkstedslærer til rådighed hjemme på skolen. Eleverne skal desuden være kendt med anvendelsen af udstyret forinden, for ellers er projektet i fare for at gå op i teknik - og det må ikke ske. Der må altså med andre ord gives tid til, at Medieværkstedet kan være til rådighed for skolens arbejde hele dagen.

På den måde ville vi få en fremtidsrettet skole, der satte eleverne i stand til at anvende den nye teknik på relevante områder. Jeg skriver 'ville vi få', fordi vi ikke har en fremtidsrettet skole - overhovedet ikke. Der er endnu alt for mange barrierer, der hindrer en fornuftig debat. Lad os endelig se at komme i gang.

Per Sloth Møller, leder af Medieværkstedet, Hømarkskolen, Svendborg