Til Poul Nyrup Rasmussen og Uffe Ellemann-Jensen

Publiceret

Som kandidater til statsministerposten efter valget har I begge lanceret folkeskolen som et af de vigtige temaer i valgkampen. Det er der god fornuft i. Der har været blæst om folkeskolen. Og folkeskolen er en af grundpillerne i det danske samfund - både når det gælder viden og når det gælder værdier.

Men når I sætter fokus på folkeskolen, skylder I også vælgerne klare svar på nogle af de helt centrale spørgsmål:

Er folkeskolen for dårlig? Og hvordan vil I i så fald gøre den bedre? Er den for dyr? Eller vil I sikre eleverne flere undervisningstimer, informationsteknologi, nye bøger, bedre bygninger og så videre?

Regeringen har gjort uddannelse til et nøgleord i udviklingen af Danmark som foregangsland. Alligevel bruger finansministeren gang på gang internationale sammenligninger til at postulere, at folkeskolen er alt for dyr. Til trods for, at vi kan dokumentere, at Danmark i internationalt perspektiv ikke bruger flere penge på folkeskolen, end man kunne forvente i forhold til Danmarks økonomiske stade - eksempelvis bruger vores naboer i Norge og Sverige flere penge på skolen, end vi gør i Danmark. Samtidig med finansministerens økonomiske dagsorden har undervisningsminister Ole Vig Jensen med Folketinget i ryggen lanceret en kvalitetsdagsorden for folkeskolen. Undervisningsministeren har igangsat det ambitiøse projekt 'Folkeskolen år 2000', hvor Undervisningsministeriet i samarbejde med Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening skal skabe grundlaget for et kvalitetsløft i folkeskolen.

Jeg vil derfor opfordre dig, Poul Nyrup Rasmussen, til at give vælgerne svar på, hvem der tegner udviklingen af folkeskolen, hvis du fortsat er statsminister efter den 11. marts.

Vil du støtte op om de initiativer til at styrke kvaliteten i folkeskolen, som undervisningsministeren har iværksat? Eller er det finansministerens sparedagsorden, der skal danne grundlag for fremtidens skole?

Og til Uffe Ellemann Jensen: Venstre er et af partierne bag folkeskoleloven, og partiet har også givet undervisningsministeren håndslag på, at han skal få lovgivningsro på folkeskoleområdet, så han kan gennemføre projekt 'Folkeskolen år 2000'. Alligevel har Venstre sammen med Det konservative Folkeparti lanceret et beslutningsforslag, der lægger op til lovændringer, som reelt vil underminere den nuværende folkeskolelov. Samtidig peger du på en og samme tid på, at folkeskolen både er dyr og dårlig. Og du lægger op til, at eleverne skal blive bedre til læsning, skrivning, matematik og fysik/kemi. Vi vil også gerne styrke fagligheden. Men vi finder det samtidig helt afgørende at fastholde de andre kvaliteter i folkeskolen, som folkeskolelovens formålsparagraf udtrykker.

Jeg vil derfor opfordre dig, Uffe Ellemann Jensen, til at give vælgerne svar på, hvad Venstre konkret vil gøre, hvis du bliver statsminister.

Hvad er vigtigst for dig: At gøre folkeskolen bedre eller billigere? Er du villig til at sikre eleverne flere undervisningstimer, så de kan blive bedre til dansk, matematik med mere? Vil du fastholde den nuværende folkeskolelovs værdigrundlag, der ud over faglig viden også prioriterer elevernes personlige og sociale færdigheder? Eller vil du satse entydigt på et snævert værdigrundlag, hvor kun elevernes boglige færdigheder tæller?

Folkeskolen er for vigtig til, at der er råd til indholdstomme og overfladiske valgløfter om forbedringer. Jeg vil derfor opfordre jer begge til at give vælgerne et klart og forpligtende svar.

Vil I satse på en kvalitetsskole? Vil I satse på en uddannelsesoprustning, som vi ser det i Norge, Sverige, USA og England? Og i så fald, hvordan? Eller skal borgerne indstille sig på folkeskolen som en discount-skole? Og hvor vil I i givet fald finde besparelserne?

53.000 lærere og forældrene til 550.000 skolebørn venter på jeres svar.

Med venlig hilsen

Anni Herfort Andersen

Formand for Danmarks Lærerforening

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.