Kvali-spøgelset

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et spøgelse går gennem Europa, ja, gennem alle OECD-landene. Det har flere navne: Kvalitet. Evaluering. Kvalitetsvurdering. Kvalitetsudvikling. Siden den sovjetiske Sputnik gik over himmelbuen i 1957, har spøgelset tudet for fulde gardiner. Kvaliteten i uddannelsessystemet skal op, ellers tipper magtbalancen over i østblokken, sagde de nordamerikanske politikere dengang. Derpå var det den økonomiske trussel fra Fjernøsten, der kaldte spøgelset til live. Efter Murens fald er det kravene fra den globale økonomi, der har fået genfærdet til at klapre.

Alle taler nu om skoleevaluering og kvalitetsudvikling - herhjemme tunge drenge som Kommunernes Landsforening, Undervisningsministeriet, erhvervslivets ledere og Danmarks Lærerforening.

EU har nu sat et pilotprojekt i gang på 100 skoler i 17 lande under titlen 'Evaluering af kvaliteten i skoleundervisningen'. Damhavens Skole i Vejle er med.

Vi bringer et interview med den skotske uddannelsesforsker John MacBeath, der har været med til at udtænke den ide om selvevaluering - frem for kontrol - som er bærende i projektet. Lærerforeningens repræsentant i Bruxelles, Martin Rømer, sidder i projektets styregruppe. På en DLF-konference for nylig fortalte han om 'kvali-spøgelset'.