Anmeldelse

Matematik i skolens uderum - sådan!

Matematik i skolens uderum - sådan!

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen rummer 27 anvisninger på udendørsaktiviteter til matematikundervisningen på mellemtrinnet, og forfatterne anfører, at aktiviteterne sagtens kan overføres til for eksempel dansk og natur/teknik. Der er sjældent nogen sammenhæng mellem aktiviteten og det faglige indhold, så man skal ikke forveksle det med konkret matematik. Det meste er i kategorierne spil eller konkurrencer.

Fakta:

Titel: Matematik i skolens uderum - sådan!

Forfatter: Gudrun Gjesing, Tine Ørskov Dall

Pris: 168 kroner

Sider: 64 sider

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Jeg tror ikke, eleverne bliver bedre til de fire regningsarter, fordi de først skal løbe o-løb for at samle regnestykker, men jeg er sikker på, at det for mange elever kan være sjovere end at sidde i klassen og løse tilsvarende regneopgaver. Måske især for nogle drenge - og det kan være grund nok.

I tidens løb har jeg selv fundet på pædagogiske "fortolkninger" for at gøre vanskelige begreber forståelige, men har også lært, at jeg sommetider har introduceret begreber, som senere viste sig nyttesløse eller ligefrem forvirrende. En aktivitet i bogen hedder "Negative tal og beregning af forskelle - på tallinjen". Her involveres frostgrader, så temperaturer og negative tal forbindes; men -7º Celcius har ikke meget med det negative tal -7 at gøre. Det er ikke dobbelt så koldt, når termometret viser -14º.

Forfatterne begrunder udendørsleg og -spil i matematiktimerne med, at de bidrager til at fremme sundheden og mindske "fedme-epidemien". Det er næsten ikke at tage de problemer alvorligt.

Når alt det er sagt, finder jeg det alligevel godt, at denne bog er skrevet. Lærere skal sommetider afvige fra velkendte veje og gøre noget helt andet: Børn skal have lov til at være børn.