Den nye regering vil begrænse elevernes skærmtid i folkeskolen. Det har antændt en livlig debat om brugen af digitale læremidler. For bør fokus være på antallet af skærme eller kvaliteten af den undervisning, der foregår med dem?
De seneste år er der investeret massivt i at gøre
folkeskolen mere digital. Men står det til regeringen, skal skærmene nu fylde
mindre i undervisningen.
Annonce:
Da børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (Socialdemokratiet) som en af sine første
gerninger i embedet var på besøg på Mølleholmskolen i Taastrup, havde han et
meget konkret forslag til, hvordan man kan reducere elevernes skærmtid.
“Hvorfor
smider I ikke bare skærmene ud?” spurgte han lidt retorisk under sin
rundvisning på skolen.
Ministerens
udbrud kom ikke ud af den blå luft. I regeringsprogrammet for SVM-regeringen
står der, at regeringen skal drøfte, hvordan man kan bruge digitale virkemidler
i skolen på en måde, så “børn ikke tilbringer det meste af deres skoledag bag
en skærm”. Og for nylig har Mattias Tesfaye i flere medier sendt kraftige
opfordringer til skolerne om at begrænse brugen af skærme til der, hvor der er
særlige begrundelser for at anvende dem. Han har også udtalt, at lovgivning kan
komme på tale.
Louise
Klinge har som børne- og skoleforsker observeret utallige timers undervisning i
den danske folkeskole. Hun er desuden medlem af Børnerådet og netværket Tech
& Trivsel. På mellemtrinnet og i udskolingen kan hun sagtens genkende
billedet af, at eleverne kigger ind i en skærm det meste af skoledagen. Og hun
blev efter eget udsagn “meget glad”, da hun læste, at regeringen vil reducere
skærmtiden i skolen.
Annonce:
“Det er fra
morgen til sen eftermiddag, at eleverne sidder som små kontorfolk bag deres
skærme. De fortæller mig ting som: ‘Det er, som om mine øjne synker ind’”,
siger hun.
Desuden har
hun set, hvordan eleverne bliver distraheret af, at der er mulighed for at lave
andet på skærmen end det, der relaterer sig til undervisningen.
“Det er skræmmende at se gruppearbejde, hvor der bliver skiftet mellem en
fane med fagligt indhold, når læreren kommer forbi, og en med sociale medier,
spil, porno eller tøjindkøb, når læreren går væk igen”, siger hun og tilføjer:
“Her er der hverken en faglig dagsorden eller en,
der handler om fællesskab. Her er der bare tale om, at algoritmerne har en dyb
krog i eleverne og distraherer dem fra undervisningen”.
Annonce:
Når eleverne
har frikvarter, går tiden for manges vedkommende også med at kigge på en skærm,
og det samme gør sig gældende i fritiden, påpeger Louise Klinge. Derfor mener
forskeren, at det er rigtigt at fokusere på mængden af tid, eleverne kigger ind
i en skærm i løbet af skoledagen.
Hun peger
også på, at undersøgelser viser, at flere og flere børn og unge lider af
nærsynethed, som forklares med et øget skærmforbrug. Samtidig er det høje
skærmforbrug ifølge Louise Klinge også en medvirkende faktor til den stigende
mistrivsel blandt børn og unge:
“Så selv
hvis skærmundervisningen havde været spændende, varieret og kreativ, ville der
være for meget af den. Vi er nødt til at forholde os til omfanget som et
problem”.
Bogdepoterne er nedlagt – fagportaler har
overtaget
Annonce:
Digitaliseringen af den danske folkeskole tog for
alvor fart i 2010’erne. I en økonomiaftale mellem regeringen og KL blev der i
perioden 2012-17 afsat en halv milliard kroner til formålet, og hovedparten gik
til at medfinansiere kommunernes indkøb af digitale læremidler.
Det blev
grundlaget for en ny type digitale læremidler, der siden har gjort et så
markant indtog i folkeskolen, at de længe har haft politisk bevågenhed: de
digitale fagportaler.
En
Deloitte-rapport bestilt af KL pegede i 2018 på en øget tendens til, at
kommunerne indgik såkaldte væg til væg-aftaler med en udbyder af fagportaler,
så man – mod en klækkelig rabat – får samme forlags fagportal til alle fag på
alle skoler. Flere skoler har valgt at gøre undervisningen helt digital og
afskaffe analoge læremidler og kopimaskiner.
Men hvor
meget tid eleverne bruger foran skærmen i løbet af en skoledag, er ifølge Stig
Toke Gissel, ph.d. og leder af Nationalt Videncenter for Læremidler, svært at
svare på.
Annonce:
“Skal vi have et samlet billede af det, så skulle vi ikke blot undersøge
omfanget af, at eleverne bruger skolecomputer, men også når de ser film i
klassen og bruger mobilen i pauserne de steder, det er tilladt”, siger han og
tilføjer:
Eleverne kommer til at lide af sensorisk deprivation og i værste fald af skolelede.
Hanne Voldborg Andersen, formand for Danmarks It- og Medievejlederforening
“Men vi kan se, at omfanget af skærmbrug i undervisningen stiger op gennem
klassetrinnene. Så udsagnet om, at de sidder størstedelen af tiden foran
skærmen, er mere retvisende for udskolingseleverne end i indskolingen, hvor de
mest udbredte læremidler fortsat er analoge”.
Når det kommer til, hvilken type af digital undervisning der er mest
udbredt, påpeger Stig Toke Gissel, at fagportalerne “fylder en del”.
“Man kan
godt argumentere for, at undervisningen risikerer at blive lidt ensartet, hvis
eleverne kun møder fagportaler fra én udbyder på tværs af fagene. Det bør i
hvert fald være et opmærksomhedspunkt”, siger han.
Videncenterlederen
advarer dog mod, at debatten om digitale læremidler bliver for polariseret. Der
er gode og dårlige sider ved både analoge og digitale formater, påpeger han.
Undersøgelser
fra læremiddel.dk viser, at der generelt er meget fokus på færdighedstræning i
den danske folkeskole, uanset om læremidlerne er analoge eller digitale.
“Tilsvarende
kan den undersøgende undervisning og de kompetencebaserede aktiviteter både
være digitale og analoge – og det bedste er vel nok, at man kombinerer de to
ting. Det vigtigste er at fokusere på didaktikken og kvaliteten af
undervisningen – uanset format”, siger Stig Toke Gissel.
Han påpeger
desuden, at eleverne i de ældste klasser forberedes på et videre uddannelses-
og arbejdsliv, hvor digitaliseringen fylder meget, hvorfor det er naturligt
nok, at undervisningen her bliver mere digital. Og allerhelst så han, at
eleverne i højere grad kan vælge det, de foretrækker.
Den ene lærer ved ikke, hvad den anden gør
Samme opfordring til at tage sig i agt for en
polariserende skærm/ikke skærm-debat kommer fra Anders Peter Nielsen. Han er
tidligere mangeårig lærer, ansat i forlagsbranchen og selvstændig konsulent. I
dag udvikler han læremidler for Grænseforeningen.
Anders Peter
Nielsen har for nylig i en rundspørge blandt godt 2.300 lærere spurgt, hvor
ofte de anvender digitale læremidler. 20 procent svarer i alle lektioner, en
tredjedel et par gange om ugen, mens den største gruppe på 38,9 procent svarer
et par gange om dagen.
“Jeg tror,
at mange lærere allerede er opmærksomme på ikke at bruge digitale læremidler
for meget”, siger han.
Det
besværliggøres dog af, at de ofte ikke har andre muligheder, lyder det fra
Anders Peter Nielsen. I hans rundspørge svarer 30,5 procent af lærerne, at de
ikke har haft mulighed for at påvirke, hvilke læremidler de har til rådighed,
fordi skolen har været en del af et fællesindkøb.
“Så mange
lærere er nødt til at bruge det digitale, fordi de ikke har andre muligheder.
Jeg har selv prøvet at undervise i billedkunst, hvor det eneste læremiddel, jeg
havde til rådighed, var en fagportal”, siger han.
Desuden peger han på, at lærerne med lovindgrebet i konflikten mellem KL
og DLF i 2013 fik reduceret forberedelsestiden. Og så er det alt andet lige
lettere at gribe fat i et færdigt forløb på en fagportal, påpeger han.
Senere har
krav om øget linjefagsdækning ført til, at en klasse har flere forskellige
lærere i løbet af en dag, som ikke har den fornødne tid til at koordinere. Så
den ene lærer, der underviser ved hjælp af en fagportal i en klasse, ved ikke,
hvor meget af samme type undervisning klassen ellers har haft i de andre fag.
Endelig
fremhæver Anders Peter Nielsen, at næsten fire ud af ti lærere i hans
rundspørge svarer, at de mangler den fornødne viden om, hvordan digitale
læremidler bruges bedst i undervisningen.
“Der er et
kæmpe efter- og videreuddannelsespotentiale i at klæde lærerne på til at
arbejde it-didaktisk. Debatten bør ikke handle om, hvorvidt vi skal have skærme
eller ej. Den bør handle om, hvordan vi giver lærerne et valg, og om hvordan
man klæder dem på til at træffe et kvalificeret valg. Om hvordan vi sikrer god
undervisning, hvad end den er analog eller digital”, siger han.
Ikke alle skoler har en it-vejleder
Samme toner lyder fra Danmarks It- og
Medievejlederforening, hvor formand Hanne Voldborg Andersen også gerne ser en
debat om kvaliteten i undervisningen og lærernes rammer for at udføre den rykke
i forgrunden.
“Der er
ganske givet eksempler på, at man har overgjort brugen af digitale
læringsresurser, så eleverne i alle timer via den digitale læringsplatform går
ind på en digital fagportal og en digital samarbejdsportal for at løse
opgaver”, siger hun og tilføjer:
“Så er
undervisningen hverken god eller spændende, og eleverne kommer til at lide af
sensorisk deprivation og i værste fald af skolelede. Jeg er helt på det rene
med, at vi også skal forholde os til mængden af skærmundervisning og til. om vi
i tilstrækkelig grad begrunder brugen af digitale resurser”.
Men presset
for at digitalisere folkeskolen er kommet ovenfra og har udelukkende gået på
mere dokumenterbar brug af it, mener hun:
“Den kvalitative diskussion om, hvad man vil
opnå fagligt, pædagogisk og didaktisk ved at bruge digitale redskaber, har
været fraværende. Den synes jeg er mere presserende at få taget”.
“Vi skal diskutere, hvordan vi laver god,
motiverende undervisning, hvor børnene er undersøgende og skabende. Der kan det
digitale bidrage med hurtig feedback, struktur, overblik, bedre differentiering
samt understøtte dialog og samarbejde. Men det kræver, at vi bliver skarpe på,
at det er derfor, vi bruger det, og ikke bare fordi det er lettest eller
hurtigst”.
Er det ikke en del af
it-vejledernes opgave at løfte de drøftelser ude på skolerne? Har I været gode
nok til det?
Mange lærere er nødt til at bruge det digitale, fordi de ikke har andre muligheder.
Anders Peter Nielsen, læremiddeludvikler for Grænseforeningen
“Jeg synes, vi som forening har hejst flaget
gennem både kurser, udgivelser og konferencer. Vi har aldrig ønsket
digitalisering for digitaliseringens skyld. Men det er alle lærere, der
arbejder med det her, og derfor savner jeg en bred kompetenceudvikling”, siger
Hanne Voldborg Andersen.
Hun peger
på, at som det er nu, er det lidt tilfældigt, hvilke kompetencer lærerne har,
og om der på en skole er en pædagogisk it-vejleder, der kan være med til at
løfte opgaven:
“Der er ikke noget krav om, at vi findes. Vi findes som en
del af det pædagogiske læringscenter dér, hvor skolerne ser værdien i det”.
Kopiark er blevet en kærkommen afveksling
Louise Klinge
understreger, at hun har forståelse for, at politisk fastlagte rammer har
skubbet til en uheldig brug af digitale redskaber, som lærerne heller ikke selv
finder tilfredsstillende. Netop derfor mener hun, at det er vigtigt, at der fra
samme sted nu bliver slået en tone an om, at mængden af skærmtid er gået for
vidt.
“Fra kommunalt og ministerielt niveau har der
været et voldsomt fokus på digitale læremidler
– og måske også en lidt hovedløs anbefaling af dem. Digitaliseringen er så at sige dryppet nedad og er nu en
fuldstændig integreret del af hverdagen i skolen”, siger hun og påpeger, at hun
sagtens kan se værdien i, at digitale redskaber
indgår som elementer i en varieret undervisning. Og også at der kan være
faglige gevinster ved at bruge digitale virkemidler. Men alt for mange steder er indhold på computer
blevet “udgangs- og omdrejningspunkt” for undervisningen, lyder det fra
skoleforskeren. Når hun spørger eleverne, hvornår det er sjovest at gå i skole,
svarer flere af dem: “Når vi arbejder på papir”.
“Det er ikke engang nogle særlige opgaver, de
fremhæver. Det er alene det at få en afveksling fra skærmen. Kopiark er blevet
det nye eksotiske. Så er barren efterhånden lavt sat”, siger hun og tilføjer:
“Så at politikerne nu maner til besindighed,
er et meget vigtigt signal. Men det er ikke en gratis omgang. Hvis man vil
noget andet, skal der også følge de resurser med, der gør noget andet muligt”.