¡Godt nyt IT-år

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved starten af det nye år fyldes vi med ambitioner og løfter. Muligvis er mange professionelle nytårsløfter fokuseret på brugen af IT i undervisningen. Denne uges NETopNU giver et par anbefalinger til det daglige arbejde med IT.

www.emu.dk/internetdidaktik/

Internetdidaktik?

Det er svært at inddrage computeren og internettet i den almindelige undervisning - næsten lige så svært som at undervise i matematik eller sløjd. Det kræver håndelag og teknisk snilde, samtidig med at det næsten er en kunst at forstå, hvordan man sorterer informationer.

En af årsagerne hertil er, at undervisning i (og med) computeren er undervisning i konkrete problemstillinger i ukonkrete omgivelser. Det er da sikkert også årsagen til, at eksempelvis pc-kørekortet (ikke at forveksle med det pædagogiske IT-kørekort) nærmest var dødsdømt på forhånd. Der er (heldigvis) ingen, der synes, det er vigtigt at lære om makroer i Word, medmindre man har et konkret behov for det i sin dagligdag - ikke engang skoleelever.

Selvom det kan forekomme bagatelliserende, sammenligner mange problematikken med dengang, man indførte regnemaskinen i de danske skoler. Da var den udbredte holdning, at 'maskinen lærer børn at snyde', et synspunkt, der til en vis grad er til at støtte, men selvfølgelig langtfra en sandhed. Vi må sande, at computeren er med til at påvirke og skubbe på udviklingen af nye undervisningsmetoder.