Debat

Skolereformen: En fiasko, der skal skrottes!

Udtalelse fra Enhedslistens Lærernetværk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolereformen: En fiasko, der skal skrottes!

Det gav store overskrifter i pressen fredag den 17. januar, da det kom frem, at skolereformen ikke har virket.

Baggrunden var offentliggørelsen af en omfattende rapport fra forskningscentret VIVE, som hverken kan påvise faglig fremgang eller bedre trivsel. Ironisk nok lider de svageste elever mest under reformen – netop dem, den især skulle hjælpe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Resultatet kan ikke overraske erfarne skolefolk eller andre kyndige på området. Fra dag et var reformen noget makværk, som ikke byggede på den mindste forskningsmæssige evidens. Tværtimod gjorde man i 2013 nærmest en dyd ud af ikke at høre på fagfolk, da man via en brutal lærerlockout gennemtrumfede Lov 409.

Den underminerede helt lærernes forberedelsestid, som er den væsentligste faktor til sikring af kvalitet i undervisningen – hvilket Arbejdstidskommissionen også påpeger.

Alligevel fortryder undervisningsministeren intet. Knap en uge efter rapportens fremkomst forlød det, at reformen ikke bare skal 'gen-kickstartes'. Nej, nu skal skoler og kommuner, der ikke lever op til reformen, også 'sanktioneres'.

Den manglende vilje til at tage ansvar for fiaskoen gemmes bag en formodning om, at det kræver 5-15 år at implementere en skolereform. Men det kræver ikke 15 år at afgøre, om reformen bevæger folkeskolen i den rigtige retning eller ej.

Denne sag er afgjort, og resultatet er negativt. Politikerne skal ikke have et fripas til at vente yderligere ti år, før de skal tage et ansvar. For skolereformens problem er jo ikke kun 'manglende resultater' men også en massiv lærer- og elevflugt.

Skal denne udvikling vendes, kræver det markante reaktioner her og nu – og disse reaktioner skal lærernes faglige organisationer også være en del af.

Det gælder også et andet problem, nemlig kommunernes og skolernes stramme økonomi. Der skal rettes op på denne, hvis det i længden skal være muligt at rette afgørende op på folkeskolen. Derfor skal lærerne på landsplan ikke kun kræve skolereformen skrottet.

Vi skal også bakke op om kampen mod den budgetlov, der er årsagen til de snævre økonomiske rammer. Det kan man gøre ved at støtte kampagnen 'Skrot budgetloven' (se https://skrotbudgetloven.dk/) som bl. a. planlægger aktiviteter og demonstrationer lørdag den 14. marts.

Vedtaget på landsmødet lørdag den 25. januar 2020.