Eva Fock underviste musik- og håndværk og designlærere i, hvordan man kan skabe instrumenter af VVS-materialer og spille på dem Her er det Jens Nørremølle, der får hjælp af Eva Fock og komponist Laurits Jungejan til at holde instrumentet, mens Louise Andreasen kigger på.
Eva Fock underviste musik- og håndværk og designlærere i, hvordan man kan skabe instrumenter af VVS-materialer og spille på dem Her er det Jens Nørremølle, der får hjælp af Eva Fock og komponist Laurits Jungejan til at holde instrumentet, mens Louise Andreasen kigger på.

Med hjemmebyggede instrumenter er alle lige i musik

Alle ved, hvordan man skal holde en guitar. Men hvis man selv bygger instrumenter af rør og ståltråd, kan man erobre kreativiteten tilbage. Musiklærer Ruben Engelhardt har været på kursus hos en musikantropolog, og han er inspireret.

Publiceret Senest opdateret

Ruben Engelhardt har været musiklærer i 25 år, og han elsker at blive inspireret. Men der er ikke nogen efteruddannelsesmuligheder i Herlev, hvor han underviser på Kildegårdsskolen.

Til gengæld er kurser i København, og når de ikke er fyldt op, får han lov at komme med.

I forrige uge var han på en tre timers workshop på Sct Annæ Gymnasium hos musikantropolog Eva Fock om samspil på hjemmebyggede instrumenter.

”Det var enormt spændende. Vi hørte både om hele baggrunden for at bygge instrumenter selv, og der var en komponist med, som havde skrevet musik til hjemmebyggede instrumenter, som vi fik lov til at spille. Jeg blev meget inspireret af, hvad det kan betyde for eleverne, hvis vi bryder forventningen til, hvad et instrument er”, siger Ruben Engelhardt.

Eva Fock har arbejdet med at åbne verden gennem musik gennem mange år og har skrevet flere bøger om emnet.

Hun er uddannet musikantropolog og har for nyligt taget en meritlæreruddannelse i musik, billedkunst og håndværk og design, og hun har lavet et væld af ’åben skole’-projekter.

”Jeg er tværfaglig helt ind til benet. Det er jo i mødet med det andet, at forklaringerne på livet er. Det er der ikke så meget plads til i folkeskolen, så derfor passer åben skole mig godt”, fortæller hun.

Hun har arbejdet med musikkens fysik og med, hvordan instrumenter er forskellige over hele verden, alt efter hvilke naturmaterialer man har haft at skabe dem af. Hun laver også forløb med lyden af oldtiden, og så tager hun ud og bygger instrumenter med eleverne.


Ruben Engelhardt (th) kan godt forestille sig, at han kan bygge instrumenter med sine elever, men det kræver tid, understreger han.
Ruben Engelhardt (th) kan godt forestille sig, at han kan bygge instrumenter med sine elever, men det kræver tid, understreger han.

”Instrumenter ude i verden kan være meget nemmere at gennemskue end vores komplekst byggede instrumenter i Vesten. Når man bygger dem selv, forstår man elementerne og lyden gennem hænderne. Så kan vi tale om lydens fysik for, hvorfor bliver tonen dybere jo længere et rør, jeg vælger? Og hvorfor holder den pludselig op, hvis røret bliver for langt?”.

Musikken skrives i klangskyer

Den workshop, Ruben Engelhardt var på, varede kun tre timer, så han nåede ikke at bygge et instrument, men han prøvede at spille på forskellige hjemmebyggede og at afprøve komponist Laurits Longejans værk Sten Ben Plast, som er komponeret som orkesterværk på hjemmebyggede instrumenter til en hel klasse. Værket blev ur-opført på Klangfestivalen i år.

Instrumenter er bygget over hele verden af de materialer, man har haft til rådighed.
Instrumenter er bygget over hele verden af de materialer, man har haft til rådighed.

Skulle man selv bygge instrumenterne, blev der lagt op til et tværfagligt samarbejde med håndværk og design, og det kunne Ruben Engelhardt godt se for sig.

”Jeg elsker tværfaglige projekter, og jeg synes, vi får gjort det alt for lidt. Vi kommer let til at tænke for konventionelt. Men det kunne være spændende at arbejde med i valgfagene og gerne i samarbejde med håndværk og design, så elever kunne prøve at bygge instrumenter selv og så spille på dem. Det kræver bare tid”, siger han.

Han komponerer selv musik og er med til at sætte store teaterkoncerter op på skolen. Han kunne godt forstille sig, at eleverne kunne spille på hjemmebyggede instrumenter der.

”Jeg synes, det er spændende, hvad det her kan i forhold til eleverne. Det bryder med forventningerne til, hvad man kan med et instrument i hånden. Når du står med noget helt nyt, så er der ingen krav til dig, og det bliver enormt fysisk. Det tænker jeg gør, at man får skuldrene ned og kaster sig ud i at deltage på lige fod”, siger han.

Ruben Engelhardt har prøvet at lave stomp med skraldeinstrumenter med sine elever, men her var der også hjemmebyggede blæseinstrumenter.
Ruben Engelhardt har prøvet at lave stomp med skraldeinstrumenter med sine elever, men her var der også hjemmebyggede blæseinstrumenter.

Ruben Engelhardt blev også meget inspireret af, at musikken bliver skrevet ned i grafiske partiturer. Det handler om, at de hjemmebyggede instrumenter skaber klangflader, som ikke kan skrives ned i noder, forklarer Eva Fock:

”Så må man lave tegn, som passer til dem. Derfor arbejder vi med klangskyer, og det betyder igen, at vi åbner klasselokalet, så alle er lige uanset erfaring med musik eller nationalitet. Ingen stiller nysgerrige spørgsmål til, hvordan man holder eller spiller på en guitar. Men her tilbageerobrer vi kreativiteten”.

Workshoppen var gratis for musik- og håndværk og designlærere, fordi den var støttet af Koda-kultur og Dansk Komponistforening.

Powered by Labrador CMS