Krigskonfekt

Krigskonfekt

Rammen om spillet "Krigskonfekt" er den unge mand Samirs flugt fra borgerkrigen i Bosnien til asylcenter og senere liv i Danmark. Spillet er udviklet til et teaterstykke af samme navn, men kan alligevel i forskellige sammenhænge bruges uafhængigt af teaterstykket. Det kræver dog oplæg fra lærerens side at få personerne, vi møder i spillet, sat ind i en sammenhæng. Spillet er selvinstruerende, men afhængigt af, at læreren både før og efter arbejder i klassen med de forskellige tekster, eleverne producerer i spillet.

Titel: Krigskonfekt

Type: Spil

Forlag: Opgang2 turnéteaterSerious Games Interactive

Som spiller bevæger du dig som Samir mellem spillets opgaver og klip fra forestillingen og kan undervejs samle objekter og opgaver op. De er med til at opretholde Samirs mentale balance mellem følelser og fornuft. Undervejs behandles relevante dilemmaer for mennesker på flugt: Hvem er ven, hvem er fjende, hvad bringer du med dig på flugt, hvordan er livet som fremmed i Danmark? Herudover arbejdes med dialogopgaver med udgangspunkt i karaktererne fra skuespillet. Denne del fungerer ikke perfekt uden teaterstykket at læne sig op ad. Mellem opgaverne kan Samir opsamle mindre spil, der ikke på samme måde kræver kendskab til stykket. De er bygget op som labyrinter, hvor spilleren skal nå ud inden for en bestemt tid, men samtidig træffe forskellige valg.

Fra spillet gives adgang til forskellige resurser på hjemmesiden som for eksempel andres besvarelser. Her ligger også yderligere materiale, blandt andet et generelt overblik over konflikters karakter og konfliktoptrapning.